Buitenspiegels zijn lomp, groot, duur, kwetsbaar en ze belemmeren de stroomlijn. Om die redenen pleit Scania nu voor een camerasysteem met monitoren in de cabine. De camera's zijn van binnenuit verstelbaar om de dode hoek uit te sluiten en ze draaien mee in de bocht.
Scania zegt dat buitenspiegels sinds ze algemeen gebruikt werden ergens in de jaren zestig, nauwelijks zijn veranderd. Samen met Stoneridge, dat we kennen van hun digitale tachografen. Stoneridge is sinds begin dit jaar eigenaar van het Nederlandse camera bedrijf Orlaco, en dat verklaart veel. Scania ontwikkelde het camerasysteem samen met deze partij.
Het belangrijkste argument van Scania is dat met een camerasysteem de chauffeur meer ziet. ''Normale spiegels blokkeren het zicht van chauffeurs wanneer ze een rotonde of een kruising naderen. Ook overstekende voetgangers en fietsers kunnen vanwege spiegels over het hoofd worden gezien", aldus Scania. De nu ontwikkelde camera's bieden een breder zichtveld en ze sluiten de dode hoek uit, zegt Scania. De camera's draaien automatisch mee in de bocht. Daardoor is er vrijwel geen dode hoek meer en worden chauffeurs zich bewust van de risico's rondom hun combinatie, aldus Scania. Het leidt ertoe dat chauffeur minder intensief om zich zouden hoeven te kijken, zegt de truckbouwer.
Een ander voordeel is dat het zicht gegarandeerd blijft, ook wanneer de zijruiten vies worden door spatwater, zegt Scania. De camera's hebben een infrarood functie, zodat ook in het donker het zicht voor de chauffeur optimaal blijft. Scania zegt ook, en dit is een heel belangrijk argument, dat de stroomlijn van de truck aanmerkelijk wordt verbeterd met dit type systemen. Echter voor zover BIGtruck kan nagaan, zijn ze in de EU nog niet toegestaan. Scania zegt echter volgend jaar al te kunnen leveren.
Bekijk ook de video!