Maak kennis met de nieuwste Scania: de AXL, een volledig autonome concepttruck, zonder cabine. Voor zware zelfrijdende voertuigen heeft een groep van Scania-ingenieurs in verschillende expertises de handen ineengeslagen voor de ontwikkeling van een concepttruck, waarbij ook zonder de cabine, het modulaire systeem van het bedrijf centraal staat.
In tal van sectoren wordt gestreefd naar stroomlijning en verduurzaming van het transport; daarbij worden zelfrijdende voertuigen steeds vaker in overweging genomen. Mijnen en grote gesloten bouwplaatsen zijn voorbeelden van omgevingen die gunstig zijn voor tests met zelfrijdende trucks, omdat het goed gecontroleerde locaties zijn.
“Met de Scania AXL-concepttruck nemen we een belangrijke stap naar de slimme transportsystemen van de toekomst, waar zelfrijdende voertuigen een natuurlijk onderdeel van uit zullen maken”, aldus Scania’s hoogste baas Henrik Henriksson. “We blijven concepten bouwen en ontwikkelen om te laten zien wat we kunnen doen met de technologie die vandaag beschikbaar is.”
Software belangrijker
Voor autonome voertuigen is software op vele manieren belangrijker dan hardware. Scania AXL wordt gestuurd en bewaakt door een intelligente controleomgeving. In mijnen, bijvoorbeeld, worden de autonome operaties gefaciliteerd door een logistiek systeem dat het voertuig vertelt hoe het moet presteren.
"We hebben al zelfrijdende vrachtwagens in klantoperaties. Tot nu toe was er genoeg ruimte voor een veiligheidsbestuurder die kan ingrijpen indien nodig. Scania AXL heeft geen cabine en dat is een aanzienlijke verandering,” zegt Claes Erixon, van Scania. “De ontwikkeling in zelfrijdende voertuigen heeft de afgelopen jaren een hoge vlucht genomen. We hebben nog steeds niet alle antwoorden, maar via conceptvoertuigen zoals de Scania AXL begeven we ons op nieuw terrein en blijven we snel leren.”
De verbrandingsmotor die deze AXL bestuurt, is volgens Scania ‘een voorbeeld van hoe traditionele en nieuwe technologie samengaan’. Het wordt voordeliger aangedreven door hernieuwbare biobrandstof, zegt de truckbouwer. Helemaal elektrisch durft Scania klaarblijkelijk nog niet aan.