Nieuws
14-02-2023 | Door Iep van der Meer

Tijdens Scania Winter in het Noorse Trysil toonde Scania voor het eerst de verlengde cabine aan de pers. Deze XL uitvoering wordt leverbaar op alle Scania R- en S- cabines, zowel op de Highline als op de versies met het standaard dak. 

Het goede nieuws is dat de chauffeur in een XL cabine 27 centimeter meer leefruimte krijgt. Helaas is dit nog niet voor iedereen weggelegd, want je mag met de XL cabine niet langer zijn zoals met de DAF XG modellen. Dat komt omdat de voorkant van de cabine nog niet voldoet aan de nieuwste EU richtlijn voor stroomlijn en veiligheid. Dat lijkt een kwestie van tijd voordat Scania daar ook mee komt, maar voorlopig mag je dus alleen met zo'n langere cabine rijden met een 13,60 oplegger in landen als Noorwegen en Zweden. Voor de rest van Europa geldt dat het alleen mag als je een kortere oplegger trekt, zoals een kipper of een tanktrailer.

Achter de zijfenders

De verlenging van de cabine zit verstopt achter de standaard zijfenders. Daardoor zie je er aan de buitenkant niks van. Die fenders kunnen overigens niet meer open. Dat zou ook weinig zinvol zijn, want daar achter zit het extra stuk blik van de verlenging. Eigenlijk doet Scania hiermee het zelfde als Volvo met de XXL cabine, alleen heeft de Volvo langere zijfenders.

Breed bed zonder inhammen

Het voordeel van de extra ruimte is dat er nu een bed uit één stuk, en zonder inhammen achter de stoelen past van ongeveer een meter breed. Overigens begint de verlenging op de hoogte van het bed, waardoor de koelkast niet verder naar achteren staat. Die steekt dan ook een beetje uit voor het bed, en daar is een extra kunststof deel voor gemaakt met twee bekerhouders en een vakje, voor bijvoorbeeld je telefoon.

In de cabine is duidelijk de verlenging te zien in de zijwanden en in het dak. Er is zelfs een tweede rail voor een tussengordijn door die verlenging. De kastenwand is in de Highline versie wat verder naar achteren gemonteerd waardoor je meer ruimte hebt in de cabine. Een tweede bed zat er niet in, maar dat behoort wel tot de mogelijkheden. 

Zoals gezegd voldoet deze XL cabine nog niet aan de nieuwe Europese eisen voor stroomlijn en veiligheid, maar wij verwachten dat Scania ook daarin binnenkort stappen gaat zetten. Tussen de regels door hoorden we al dat er een cabine update aankomt voor het 2024 model, en wellicht wordt dan ook het front aangepakt. Kortom, stay tuned!

 

Scania XL cabine

Scania XL cabine

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
27-05-2025
VolvoVNLtest3 (960 x 960)

Volvo VNL getest onder extreme omstandigheden

In Alaska wordt de Volvo VNL aan de meest extreme weersomstandigheden blootgesteld.
Nieuws
27-05-2025
Ankersmid1 (960 x 630)

Loonbedrijf Eijsink-Ankersmid kiest voor Scania

De zilveren Scania Super kleurt mooi bij de mestoplegger van het bedrijf uit Bentelo.
Nieuws
27-05-2025
IMG20241218093547-1-1400

Op bezoek bij DAF in Eindhoven

Op bezoek bij DAF in Eindhoven
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.