Het goede nieuws is dat de chauffeur in een XL cabine 27 centimeter meer leefruimte krijgt. Helaas is dit nog niet voor iedereen weggelegd, want je mag met de XL cabine niet langer zijn zoals met de DAF XG modellen. Dat komt omdat de voorkant van de cabine nog niet voldoet aan de nieuwste EU richtlijn voor stroomlijn en veiligheid. Dat lijkt een kwestie van tijd voordat Scania daar ook mee komt, maar voorlopig mag je dus alleen met zo'n langere cabine rijden met een 13,60 oplegger in landen als Noorwegen en Zweden. Voor de rest van Europa geldt dat het alleen mag als je een kortere oplegger trekt, zoals een kipper of een tanktrailer.
Achter de zijfenders
De verlenging van de cabine zit verstopt achter de standaard zijfenders. Daardoor zie je er aan de buitenkant niks van. Die fenders kunnen overigens niet meer open. Dat zou ook weinig zinvol zijn, want daar achter zit het extra stuk blik van de verlenging. Eigenlijk doet Scania hiermee het zelfde als Volvo met de XXL cabine, alleen heeft de Volvo langere zijfenders.
Breed bed zonder inhammen
Het voordeel van de extra ruimte is dat er nu een bed uit één stuk, en zonder inhammen achter de stoelen past van ongeveer een meter breed. Overigens begint de verlenging op de hoogte van het bed, waardoor de koelkast niet verder naar achteren staat. Die steekt dan ook een beetje uit voor het bed, en daar is een extra kunststof deel voor gemaakt met twee bekerhouders en een vakje, voor bijvoorbeeld je telefoon.
In de cabine is duidelijk de verlenging te zien in de zijwanden en in het dak. Er is zelfs een tweede rail voor een tussengordijn door die verlenging. De kastenwand is in de Highline versie wat verder naar achteren gemonteerd waardoor je meer ruimte hebt in de cabine. Een tweede bed zat er niet in, maar dat behoort wel tot de mogelijkheden.
Zoals gezegd voldoet deze XL cabine nog niet aan de nieuwe Europese eisen voor stroomlijn en veiligheid, maar wij verwachten dat Scania ook daarin binnenkort stappen gaat zetten. Tussen de regels door hoorden we al dat er een cabine update aankomt voor het 2024 model, en wellicht wordt dan ook het front aangepakt. Kortom, stay tuned!