Voorkeur van chauffeur
De reden dat de Swanenberg IJzergroep steeds meer voor Scania kiest, ligt voor een belangrijk deel bij de chauffeurs. “Met de eerste, een Scania R580 V8 met een verlaagd dak kwamen wij onze chauffeur Gert Masselink tegemoet omdat die heel graag één keer een V8 wilde rijden. Dan zit je dus bij Scania.”
“Uiteraard speelde de specificaties van de motor ook een rol. Wij rijden tijdens het platen leggen hele einden langzaam achteruit. Dan is een hoog koppel bij lage toerentallen belangrijk omdat de motor gelijktijdig ook de versnellingsbak PTO voor de kraan moet aandrijven. We hadden er goede berichten over gehoord, maar inmiddels heeft de auto van Gert laten zien, dat het hoge koppel van 3.000Nm van de V8 motor heel goed uitpakt tijdens het kraanwerk.”
“Ook het robuuste ontwerp is voor ons belangrijk. Deze voertuigen zijn zo speciaal opgebouwd dat we er zeker 10 jaar mee willen kunnen rijden. Dan staat er nog geen miljoen op de teller. Maar toch heeft de motor dan samen met de vele PTO-uren een heel wat draaiuren gemaakt”.
Optimaal manoeuvreren
De nieuwe Scania R530 met een hoog cabinedak is helemaal dedicated voor het leggen van rijplaten. De auto heeft zelf een gestuurde en hefbare naloopas, maar ook de nieuwe KWB-trailer heeft sturende assen. “We hebben geprobeerd het hele span zo kort mogelijk te houden zodat wij de beste manoeuvreerbaarheid behouden. Want hoewel je de rijplaten normaal gesproken recht achter elkaar legt, moet je aan het eind de auto toch weer zo manoeuvreren dat je de volgende baan kunt leggen”, vertelt Keijzer. “Het mooie bij deze auto is, dat Jansen Hydrauliek uit Oss een prachtige radiografische besturing heeft gemaakt. Technisch gezien is dat een hoogstandje want Jansen maakt daarbij grotendeels gebruik van de al op de truck aanwezige installaties. Daarmee kan de chauffeur als hij achterop de KWB trailer in zijn overdekte 25 ton/m Pens kraan zit, de auto via een afstandsbediening helemaal bedienen. Net zoals je een radiografisch modelautootje bestuurt maar dan een van 50 ton. Hij zit dus achterop, pakt met de kraan één of meerdere rijplaten, legt die achter de auto en laat de truck dan weer naar achteren rijden. Zo maakt hij dus zijn eigen weg in het terrein.”
Visitekaartje
Maar behalve een optimaal stuk gereedschap is het voor de chauffeur toch in eerste instantie vooral een echte Scania. “Afgezien van de volledige luchtvering rondom, de negen tons vooras en zaken als een retarder en ACC kozen we ook voor Alcoa’s rondom, het V8 King of the Road pakket, ledverlichting, leren bekleding, een draaibare bijrijdersstoel en een geïntegreerde standkoeling. Bovendien is de truck nog even langs Van Kessel truckstyling geweest die nog een aantal andere wensen van de chauffeur gerealiseerd heeft. Het speciale spuitwerk is verzorgd door Cranen Fleetservice uit Heeswijk Dinther. Ik vind het zelf zeer geslaagd en een prachtig visitekaartje.”
Damwanden en festivals
De Swanenberg IJzergroep uit Schaijk is een mondiaal opererend bedrijf dat stalen buizen produceert en handelt in damwanden, stalen lengteprofielen en plaatstaal. Een aparte tak is het leggen van stalen en kunststof rijplaten. Het bedrijf maakt zo bijvoorbeeld locaties voor de weg- en waterbouw en grote projecten toegankelijk voor zwaar verkeer. Ook heeft het een goede naam in de festivalwereld en grote buiten evenementen waar ook veel rijplaten gebruikt worden. “Ons werk bestaat voor een deel uit intern transport van materiaal tussen de vestigingen en voor een ander deel uit de aflevering van onze producten bij klanten op bouwlocaties en festivalterreinen. Dat doen we grotendeels met eigen trucks en verder hebben we een aantal vaste partners die voor ons rijden. Met deze Scania V8 erbij hebben we nu zes voertuigen waarvan de helft Scania. Maar dat gaat weer veranderen. Want inmiddels hebben we nog weer twee nieuwe Scania’s besteld die tegen het einde van dit jaar geleverd moeten worden”, vertelt Directeur Swanenberg’s IJzer Adriaan Keijzer.