Dat zie je niet meer zo vaak bij ons: een nieuwe volumecombi waarbij de laadbakken een binnenwerkse hoogte hebben van bijna drie meter. De opbouw is gerealiseerd op een Scania R450 6x2 Topline volumecombi met de zes cilinder SCR-only motor met een Van Eck aanhanger en een aluminium opbouw met doorlaadsysteem van Elcar. Vonk kocht de auto in het kader van een heroriëntering op de markt. Het relatief gunstige kostenplaatje van het totale pakket was daarbij doorslaggevend. Scania-dealer Gerritse uit Tiel tekende voor de levering van de truck.
Scania heeft van zichzelf al het laagste chassis in de markt, zegt Scania, en kent een volkomen modulair bouwsysteem. Daardoor kon het voertuig zonder verdere aanpassingen op de band gebouwd worden wat natuurlijk efficiënt is. Het voertuig werd verder al binnen het Scania MCC (Multi Color Concept) af fabriek in het ‘Vonk-rood’ gespoten en afgewerkt met een extra laag blanke lak tegen het verkleuren onder invloed van de zon.
Vonk en Co is een volumevervoerder die veel in de nationale distributie zit. Deze auto is echter bedoeld voor de distributie van stukgoed op Duitsland en Oostenrijk waarbij op de terugweg witgoed geladen wordt. “Dat is de reden dat wij toch voor de iets sterkere 450 pk SCR-only motor gekozen hebben,” aldus wagenparkbeheerder John van Hattem. “Dat witgoed op de terugweg is niet bijzonder zwaar. Maar op de heenweg kan er van alles in de lading zitten. Dan kom je zeker met een volumeauto echt aan je gewicht.”