Nu trucks in steeds hogere mate geautomatiseerd zijn, onderzoekt Scania hoe de interactie tussen truck en chauffeur verbeterd kan worden. Daartoe heeft Scania een ploegje onderzoekers aan het werk gezet om antwoord te vinden op de vraag welke geluiden die de chauffeur verneemt, het gewenste effect hebben op zijn gedrag.
''Ondanks een eerder onderzoek, weten we nog steeds niet precies welke geluiden chauffeurs het liefste horen.'' Om erachter te komen hoe het zit, werkt Scania samen met een Duits wetenschappelijk onderzoeksbureau. Dit onderzocht zestien chauffeurs. Zij reden een traject van 25 minuten in de simulator, waarbij twaalf verschillende geluiden twintig keer ten gehore werden gebracht. Relevante en irrelevante geluiden werden door elkaar afgespeeld en de chauffeurs moesten op een knop drukken wanneer ze een waarschuwingssignaal hoorden.
De chauffeurs kregen een soort badmuts op waar 64 electroden in zitten. ''Waarschuwende geluiden moeten de chauffeur aanzetten tot actie of juist niet'', zegt het bureau. ''Wanneer je een claxon hoort in Duitsland of in Zweden, dan let je meteen op. Maar in Italië misschien wel helemaal niet.''
Bekeken wordt nu met welke geluidjes de chauffeur het fijnst en meest vertrouwd vindt om zijn Scania te besturen.