Het Sectorinstituut Transport & Logistiek (STL) en TLN laten vandaag een noodkreet horen, zo zitten ze te springen om nieuwe chauffeurs. Ze vragen het Rijk om een bijdrage van tien miljoen euro om nieuwe krachten te werven.
Vorig jaar heeft STL naar eigen zeggen 2600 chauffeurs opgeleid. Echter er reageerden 11.000 mensen op de oproepen van STL. "Dat betekent dat we een kwart van die mensen aan werk hebben kunnen helpen. Een prima score", zegt Willem de Vries, directeur van STL, tegen De Telegraaf. "Bij een normale sollicitatie kun je misschien één op de tien mensen aannemen."
De groeiende economie baart TLN zorgen. "We vragen ons af of we voldoende chauffeurs kunnen vinden die het werk kunnen en willen doen", aldus voorzitter Arthur van Dijk. Hij zegt dat er niet voldoende mensen van het MBO af komen die chauffeur willen worden.
De Vries en Van Dijk verwachten dat het zeker tot 2020 moeite gaat kosten om chauffeurs te vinden. Van Dijk wijst erop, dat er ondanks groot personeelstekort, toch streng geselecteerd moet worden. "Kandidaten moeten hun keuze motiveren en gaan vrijwel meteen met een instructeur anderhalf uur de weg op. Vast moet staan of je het werk fysiek en mentaal aan kunt."
STL: zegt komend jaar tien miljoen te investeren in een nieuw wervingsprogramma. De instantie verlangt van de overheid eenzelfde bijdrage om het chauffeurstekort te bestrijden.