Veldhuizen B.V. uit Groenekan heeft een DAF 10x4 WS afgeleverd aan Maessen Recycling uit Venray. De indrukwekkende kipper is gebaseerd op een DAF CF Construction 8x4.
De DAF FAD 400 heeft standaard een 19 tons aangedreven tandemstel met een asafstand van 1,31 meter. Deze achterassen zijn door Veldhuizen verplaatst naar 1,81 meter met behoud van de mechanische vering. Hierdoor wordt het draagvermogen 23 ton. Dit kan natuurlijk alleen maar door de laatste, en tevens aangedreven as sturend uit te voeren. Veldhuizen doet dat met een eenvoudig mechanisch systeem. Daarmee blijft de draaicirkel mooi kort en lopen de aangedreven assen keurig in elkaar spoor. Dat voorkomt wringing en verstoring van de ondergrond- en uiteraard extra bandenslijtage.
Op 1,31 meter voor het aangedreven tandemstel is een extra luchtgeveerde as geplaatst met 7,5 ton draagvermogen. Met deze as er bij ontstaat er een relatief compacte kipper met een totaalgewicht van 50 ton.
De DAF 10x4 gaat een DAF 5-asser vervangen waar de achterassen op 1,31m staan. Met deze vorige auto waren veel problemen met aslast overschrijding . Maessen Recycling heeft de nieuwe auto laten opbouwen met een “Hardox” kipper van firma Ruizeveld. Door de kipper kort tegen de cabine te bouwen worden de voorassen goed belast. Hierdoor kan de volledige 50 ton worden benut zonder aslast overschrijding.
Vorige week testten wij 10x4 kippers en deze auto maakte deel uit van die test. Binnenkort lees je meer over die vergelijkingstest in BIGtruck online magazine!