Simon Loos heeft bij Mercedes-Benz een grote hoeveelheid nieuwe trucks besteld. Het gaat om 50 voorloopastrekkers met Mirrorcam-systeem en een serie van 31 stuks in diverse andere uitvoeringen, waaronder veel bakwagens. Al deze trucks gaan rijden in drankenlogistiek.
De levering van de nieuwste generatie Actros-trucks is volgens Loos opnieuw een mooie stap op het gebied van veiligheid, brandstofverbruik en duurzaamheid. Met meer dan zestig zichtbare en meer onderhuidse innovaties is de nieuwe Actros sterk doorontwikkeld om o.a. het verbruik te verlagen, de milieubelasting te verminderen en de veiligheid nog verder te vergroten. De vijftig wagens worden ingezet voor de landelijke distributie van dranken voor o.a. Heineken, Bavaria en Vrumona.
Vorige week werden de eerste nieuwe trekkers gepresenteerd aan Heineken. Naast een toelichting op de belangrijkste noviteiten konden o.a. Johan van de Bor en Stephan Verbunt, respectievelijk manager Customer Service & Distributie en Contract manager Customer Service & Logistics van Heineken in de praktijk ervaren hoe de nieuwe Actros op de weg bijdraagt aan een lagere milieubelasting en hogere veiligheid. Ontwikkelingen die voor Heineken tevens topprioriteit zijn, zegt Simon Loos.
MirrorCam
De Actrossen zijn uitgerust met alle mogelijke veiligheidssystemen. De meest in het oog springende veiligheidsinnovatie is ongetwijfeld de MirrorCam, een digitale camera die de traditionele zijspiegel vervangt. Deze gestroomlijnde camera’s bovenaan de buitenkant van de A-stijlen zorgen voor een significante verkleining van de dode hoek. Bovendien geeft het ontbreken van de zijspiegels de chauffeur beter zicht aan weerszijden van de cabine. De camerabeelden worden weergegeven op twee displays, die links en rechts in de cabine zijn geplaatst. Bij het nemen van een bocht draait het beeld aan de binnenkant van de bocht mee, zodat de chauffeur altijd zicht heeft op de gehele combinatie en de ruimte ernaast. De chauffeur kan op het display bijvoorbeeld ook het einde van de trailer markeren om zonder schaderisico aan te docken, of op elk gewenst moment de omgeving rond het voertuig vanuit de cabine controleren.
De trekkers zijn ook voorzien van het nog verder doorontwikkelde Active Brake Assist-systeem (ABA). Het huidige ABA5 signaleert en reageert niet alleen op voertuigen, maar ook op personen. Bovendien kan de ABA5, waar voorganger ABA4 nog ‘slechts’ een remingreep van 50% van de capaciteit kon uitvoeren, nu tot volledige stilstand remmen om aanrijdingen te vermijden. De trucks beschikken daarnaast nog over o.a. Lane Keeping Assist, Attention Assist, en Proximity Control Assist met stop-and-go-functie.
Vijf procent
Met de Actros 2545 LS wordt ook het brandstofverbruik volgens Loos verder teruggedrongen, wat een belangrijk aspect is in het verduurzamen van transport en het terugdringen van o.a. CO2-uitstoot. Naast de aerodynamische, zijspiegelloze contouren van de wagen maakt het verbeterde Predictive Powertrain Controle-systeem (PPC) brandstofbesparingen van drie tot vijf procent mogelijk. Natuurlijk zijn de wagens ook voorzien van het inzet-analysesysteem Fleetboard, dat Simon Loos al jaren actief gebruikt om de chauffeurs te helpen bij een anticiperende, verbruiksreducerende rijstijl.
Voorloopasser
Met het oog op het hoge gewicht van de lading beschikken de trucks voor de inzet bij drankenlogistiek over een voorloopas. Hierdoor kan het gewicht beter verdeeld worden over alle assen, waardoor de maximale aslast niet overschreden wordt. De GigaSpace-cabine van de Actros 2545 LS-trekkers is voor de chauffeur verder een uiterst moderne werkplek, met o.a. de Multimedia Cockpit Interactive met twee kleurendisplays waarop zowel de belangrijkste rij- en voertuigeninformatie als het paneel met schakelaars worden getoond. De cockpit herbergt bovendien een dedicated trucknavigatie en verkeerslicht- en verkeersbordherkenning. Door aandacht voor de interieurverlichting met o.a. sfeer-nachtrijlicht kan de chauffeur aantoonbaar fitter blijven en daarmee veiliger rijden, aldus Simon Loos.
And more to come…
Naast de vijftig voorloopastrekkers verwelkomt Simon Loos in de komende maanden nog eens 31 Actros-vrachtwagens van de nieuwste generatie, waaronder 25 Actros 1824 LL-bakwagens voor de binnenstedelijke horecadistributie. Voor het regionale koeltransport en winkeldistributie komen er verder nog twee Actros 1824 L-bakwagens en twee Actros 1824 LS-trekkers, en tot slot twee Actros 1845 LS-bulktrekkers voor het internationale transport van droge onverpakte goederen. Ook deze new generation Actrossen zijn volgens Simon Loos voorzien van alle mogelijke innovaties.