Het steekt de medewerkers van ECT dat er niet genoeg geld wordt vrijgemaakt voor het verhogen van salarissen en het investeren in nieuw materiaal. En dit terwijl er elk jaar zo’n honderd miljoen Euro aan aandeelhouders wordt overgemaakt. Volgens de vakbonden CNV en FNV Havens staat ECT er goed voor, maar is er nauwelijks ruimte voor koopkrachtverbetering. Een aanbod van 1,25% loonsverhoging is door de vakbonden afgewezen.
ECT is eigendom van het Chinese Hutchison Ports. Het heeft twee containerterminals op de Rotterdamse Maasvlakte: de Delta Terminal en de Euromax Terminal (EMX). ECT heeft sinds enkele jaren forse concurrentie van twee nieuwere terminals op de Tweede Maasvlakte: APM Terminals en RWG. Om bij te blijven, zijn forse investeringen nodig in nieuw materieel en automatisering. Deze blijven achter, zeggen de vakbonden. Hierdoor blijft materieel kapot aan de kant staan en is de operatie vaker verstoord.
Naast het gebrek aan investeringen en loonsverhoging wekt ook de nieuwe bonus voor niet-ziek zijn ergernis bij de medewerkers van ECT. Elke medewerker krijgt een bonus van 2.000 Euro, maar voor elke ziektedag gaat er 250 Euro af. Volgens de medewerkers worden ze zo gestraft voor ziek zijn, en leidt het ertoe dat collega’s komen werken terwijl ze zich niet goed voelen, met alle risico’s van dien.
Omdat het ultimatum van de vakbonden aan de directie vanochtend is verstreken, zijn er acties en stakingen aangekondigd. Waarschijnlijk beginnen die aanstaande dinsdag, maar precieze details zijn nog niet bekend.