Stam Transport uit Opperdoes zet twee nieuwe Scania V8 trucks op de weg. Een schitterende bakwagen én een 4x2 trekker, beide met een Topline cabine.
Andries en Marcel Stam zijn echte V8 liefhebbers: ,,In mijn beleving is een V8 betrouwbaarder dan een zescilinder lijnmotor en met onze kilometrages van tussen de 180.000 en 200.000 kilometer per jaar gaat dat wel tellen,” vertelt Andries Stam. “Maar ik werd toch weer een beetje aan het twijfelen gebracht toen de dealer mij adviseerde voor een R450 SCR-only te gaan. Dat 450 blok loopt natuurlijk bewezen wel héél zuinig. In mijn overtuiging kun je ook met een dikke V8 met 520 pk heel netjes rijden. Maar niet met dezelfde cijfers als een 450. Dus enerzijds wilde ik geen een dief van mijn eigen portemonnee zijn. Maar het gevoel wil ook wat. Dat was een dilemma.”
Stam kreeg daarvoor de oplossing aangereikt door collega’s die net als hij in het bloementransport zitten. “Het grote voordeel van het nieuwe Scania 16 liter Euro-6 V8 blok is dat het al vanaf 1.000 omw/min zijn maximale koppel van maar liefst 2.700 Nm heeft. Aangezien wij nooit echt zwaar opgaan, bood dat de ruimte om een extra lange eindreductie toe te passen van 2,71:1. Zo kruisen wij op 89 kilometer per uur met slechts 1.040 toeren. Daardoor blijft ons verbruik nu heel goed boven de één op drie.” Dat laatste komt natuurlijk ook door voorzieningen als Ecoroll 2, het nieuwste type vrijloop retarder van Scania en Scania Active Prediction.
Stam rijdt voornamelijk met bloemen voor de groothandel. “En dat over behoorlijk lange afstanden. Wij doen niet zelden met een dubbele bemanning zuid-Italië. Dan moet je wel zorgen voor wat extra comfort in de cabine, want jouw mensen wonen er bijna in,” aldus Stam. “Dus hebben we fors uitgepakt met onder meer dubbele beglazing in de zijramen, luxe stoelen, een premium multimediasysteem met navigatie en nóg betere matrassen op de bedden. Het exterieur heeft Stam ingetogen netjes gehouden. Ik wilde er wel aluminium velgen op voor het mooi en ook de spiegelkappen heb ik in de kleur laten spuiten. Maar verder hebben we, op wat extra lampjes en twee extra verstralers na, niets extra’s gedaan dan de lichtbak boven de voorruit met onze bedrijfsnaam.”