President Trump heeft zijn State of the Union, maar tegelijkertijd komt Paccar, moederbedrijf van DAF, met zijn parade van klinkende omzet- en winstcijfers, inclusief een stukje visie op de markt.
Paccar verdien respect doordat het keer op keer de eigen resultaten aangaande omzet en winst weet te verbeteren. Dat gat nu al 79 jaar zo. Verlies maken is er niet bij, of er wordt hard ingegrepen om dat te voorkomen.
Ook nu gaat het persbericht van Paccar in alle facetten weer over groei en verbetering. De pas aangestelde nieuwe President en CFO van Paccar, opper-boekhouder dus, Harrie Schippers, stelt dat nieuwe belastingwetten in de VS een positief effect zullen hebben op de resultaten van Paccar en op de gehele Amerikaanse transportbranche. Dat laatste is interessant want dat zal de groei bij Paccar nog meer aanblazen. Zoals bekend was Harrie Schippers topman van DAF, die op basis van zijn kennis en kunde, snel steeg in de rangen van Paccar.
De huidige DAF topman, Preston Feight, stelt dat de grootste Europese economieën voor het vierde jaar op rij sterk zijn gegroeid, wat een forse stijging van de vraag naar transport tot gevolg heeft gehad. Volgens Feight werden er in 2017 306.000 trucks in Europa verkocht in het segment boven 16 ton GVW. Hij verwacht dat 2018 wederom een 'excellent year' wordt, met verkopen van 290.000-320.000 trucks. In nieuwe markten, denk dan aan Brazilië, Australië, Taiwan en Mexico, verkocht DAF nog eens 17.600 trucks. In het bericht staat het niet, maar experts schatten dat DAF in 2017 61.000 trucks heeft geproduceerd.
Kenworth en Peterbilt realiseerden volgens Paccar ook weer recordcijfers, en ook aan onderdelen en financieringen werd weer veel verdiend. Peterbilt leverde zijn miljoenste truck af in 2017.