Pol Transport uit Hoogeveen heeft een Iveco Stralis 8x2 trekker met een zware autolaadkraan in bedrijf genomen. De vier assige trekker werd door Iveco dealer Cornelis voorbereid en aangepast waarna CCH in Halsteren voor de opbouw zorgde.
De Iveco Stralis is van het type AS320S51 YPS en dat staat voor een 510 pk sterk 8x2 chassis. Dealer Cornelis in Hoogeveen paste onder meer de wielbasis aan van de trekker. Pol wilde een zo compact- en wendbaar mogelijke trekker als basis en daarin kon Cornelis zich uitstekend vinden. Naast de aanpassing van de wielbasis werd het chassis tevens verzwaard. Daardoor ontstond de mogelijkheid om aan de voorkant een negen tons steunpoot aan te brengen. Sander Pol over de speciale Iveco: ,,Autolaadkranen zijn voor ons belangrijk en dit is de zwaarste in ons wagenpark. Wij wilden graag een Iveco na onze uitstekende ervaringen met zowel het merk als de dealer. Daarbij komt dat deze trucks dankzij hun SCR- Only systeem nooit hoeven te regenereren. Doordat wij relatief veel PTO uren draaien kan dat anders zomaar gebeuren en dat wil je niet meemaken tijdens een hijsklus of bij een klant op het terrein.’’
85 Ton/meter HMF
De opbouw van een speciaal voertuig als deze 8x2 vergt de nodige engineering en vakkennis. Verkoop adviseur Patrick Hoving van Cornelis Bedrijfswagens adviseerde Pol bij de configuratie van de truck. Sander Pol: ,,Hij weet als geen ander wat er mogelijk is binnen zijn merk en doordat er in Hoogeveen een aantal aanpassingen aan het chassis gedaan zijn ontstond voor ons de ideale basis. We hebben tijdens dat hele proces uitstekend samengewerkt met Hoving, en met de mannen van CCH in Halsteren. Dit soort gecompliceerde voertuigen bestel je nou eenmaal niet over één nacht ijs.’’ Nadat alle aanpassingen aan het chassis waren uitgevoerd werd de Iveco door CCH in Halsteren opgebouwd en voorzien van een HMF8520OK6 autolaadkraan met een Fly-Jib. Met een capaciteit van 85 ton/meter en een vlucht van 34 meter een gigant van een kraan. Dit type kraan combineert grote prestaties met een relatief kleine inbouwruimte.
Extra steunpoot
Het Iveco chassis werd aan de voorzijde voorzien van een steunpoot voor extra hijscapaciteit rondom. Aan de achterzijde werd de stempelbalk zo compact mogelijk gehouden met het oog op het vervoer van opleggers. CCH is er in geslaagd de opbouw zo compact mogelijk te houden waardoor er ruimte overbleef voor een afneembare laadbak, een kist voor hijsmateriaal en een koppelschotel. De laadbak is namelijk afneembaar gemonteerd waardoor de Iveco bijzonder flexibel inzetbaar is. De Iveco werd volledig afgewerkt door CCH waarbij het volledige chassis werd voorzien van een ombouw met kasten, en een kistenwand achter de kraan. Door de bijzonder korte achteroverbouw zijn er veel mogelijkheden met verschillende opleggers.
Multifunctioneel
Pol Transport zet de Iveco met name in voor bouwgerelateerde werkzaamheden. Het opbouwen van staalconstructies, het plaatsen van dakkapellen en dergelijke. Verder wordt de kraan veel gebruikt voor het plaatsten van glas, maar ook machinetransport en het plaatsen van units voor tijdelijke huisvesting en bouwketen behoren tot de werkzaamheden. De Iveco kan ingezet worden in combinatie met een semi-dieplader waardoor veel materialen zelf vervoerd kunnen worden. Dankzij de lage schotelhoogte van 118 centimeter komt Pol ook met containerunits goed weg binnen de wettelijk toegestane hoogte. De nieuwe Iveco is de negende truck van Pol Transport. Het zelfstandige, maar aan Pol Transport gelieerde Pol Hoogwerkers heeft daarnaast nog drie trucks.