Stoere Scania G450 voor Top Lunteren

Nieuws
07-01-2016 | Door Iep van der Meer

 

Onlangs leverde Scania Veenendaal een triple gestuurde Scania G450 8x2 Highline bakwagen af met een indrukwekkende HMF autolaadkraan.

De indrukwekkende vier-asser is voor Van den Top uit Lunteren. Het is voor dit bedrijf de eerste nieuwe Scania truck ooit, maar daar blijft het niet bij. De ervaringen met dit exemplaar zijn in korte tijd al dusdanig dat de tweede al besteld is!

De Scania G450 is voorzien van een 85 Ton-meter HMF autolaadkraan en wordt ingezet voor het plaatsen van glas en kozijnen in de hoogbouw.

Directeur Jan Schimmel van Van den Top is zeer in zijn nopjes met de nieuwste aanwinst. “We hadden al een Scania lopen die we verkregen via een overname. Dit is de eerste nieuwe Scania in ons wagenpark en daarbij heeft de zeer goede relatie met de dealer zeker een rol bij gespeeld.” Maar ook de Scania techniek sprak Schimmel aan. “Het is een zeer wendbare 8x2 met twee negen tons sturende voorassen en een optrekbare gestuurde achteras en een heavy duty zwaar chassis. Dat is belangrijk in verband met de plaatsing van de zware 85 ton/m cabinekraan want daar draait het bij ons allemaal om. We zijn zeer te spreken over de luchtvering rondom. Dat geeft niet alleen een uitstekend rijcomfort maar biedt ons tevens de mogelijkheid met hoge kozijnen binnen wettelijke maten te blijven. Ook de aslastindicator die Scania standaard op de vering levert is belangrijk voor ons want glas is zwaar. Op de werkplaats kunnen we daarmee de auto met de niveller net even hoger zetten om bijvoorbeeld de stempels over een randje heen te tillen. Door de uitlaatdemper tussen de beide voorassen te plaatsen, houden we ook genoeg ruimte aan het chassis over. En die hebben we hard nodig om voldoende opbergruimte te creëren voor het losse materieel dat wij bij ons hebben. 

HMF

De zware HMF kraan is een stukje engineering op zich. “Wij komen daar waar het héél hoog of héél ver moet,” legt Jan Schimmel uit. “De kraanarm is 8 keer uitschuifbaar en de jib zes keer. En daaraan zetten wij dan nog een glas jib met de vacuümzuiger waarmee we het glas tillen. Op die manier kunnen wij tot 35 meter horizontaal en tot 39 meter verticaal tillen en dat is best serieus. Om die reden hebben wij ook vijf stempels, met één aan de voorkant van het voertuig zodat wij ook voor over de cabine heen kunnen hijsen. Vanwege de enorme reikwijdte kunnen de zijstempels ver naar buiten. Dan zijn we negen meter breed. Bijzonder is verder dat de kraan op een bouwplaats ook op krachtstroom kan draaien. De elektromotor daarvoor zit in één van de opbergkasten. Dat scheelt herrie en uitstoot.”

G-Highline

De truck kreeg een G-Highline cabine. “Het had mogelijk ook wel met een lagere cabine gekund,” overweegt Schimmel. “Maar het oog wil ook wat en ik wilde onze chauffeurs ook wat extra comfort bieden. Ze staan vaak heel lang op een bouwplaats en we zetten de auto ook internationaal in. Vandaar dat er ook extra aandacht besteed werd aan de uitrusting. Zo kozen we voor een Opticruise automatisch systeem voor de aandrijflijn met een kruipversnelling op de achteruit. Ook een retarder mocht naar mijn inzien ook niet ontbreken. Het enige waarvoor we mogelijk nog hadden kunnen kiezen, is isolatieglas. We rijden er wel mee, maar alleen als lading.”

 

 

 

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
03-08-2018
38269195_1928387077459504_6439481042834292736_n.jpg

Scania G450 Low Roof voor Combex

Scania dealer Rinsma in Drachten mocht alweer vier nieuwe Scania's afleveren aan Combex Bouwlogistiek. Het gaat om trekkers…
Nieuws
29-07-2019
COMETRA_R520_15-1400.jpg

Scania R520 8x2 voor Cometra

Albert Vente van Cometra heeft een nieuwe Scania in gebruik genomen. De vertrouwde R580 werd ingeruild voor een nieuw model…
Nieuws
17-05-2020
TJO_1842-1400.jpg

Een dagje kranen met Erik Drenth

Erik Drenth werkt sinds kort met een nieuwe Volvo FH 540 met een potige autolaadkraan achter de cabine. De laadkraan is…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.