Het project is geïnitieerd door Volkswagen naar aanleiding van de inzet van de Super Eco Combi in Spanje. Daar rijden deze lange combinaties voor Volkswagen dochter Seat en dat zorgt voor heel veel efficiency in dat land. Om dat ook Europees in te kunnen zetten heeft VW nu een proef opgezet om met de dubbele trailers vanuit Wolfsburg naar de trein in Lehrte te rijden. Daar gaan de trailers de trein op naar Spanje over een traject van 1700 kilometer naar Barcelona. Daar pikt één trekker dan de beide trailers weer op voor de rit naar de VW/Seat fabriek in het noorden van Spanje.
32 meter, tot 44 ton
Op de foto's zie je de Super Eco Combi op Duits grondgebied. Op de zeilen zien we de namen Schmitz Cargobull, Volkswagen, Tüv Rhenland, VDA, Kombi Verkehr en die van vervoerder Sesé. De proef staat onder toezicht van het Verband Der Automobilindustrie, de Duitse vereniging van autoproducenten. Deze organisatie zet in op een ruimere inzet van de 32 meter combinaties in Duitsland omdat dit een enorme kostenbesparing met zich mee brengt. En natuurlijk vanwege het milieu, want één trekker stoot minder uit dan twee. Overigens blijft de Super Eco Combi onder de 44 ton regel vallen zoals die in Duitsland geldt als je van- of naar de trein rijdt. Dit betekent dat er vooral volumineuze goederen aan boord zullen zijn. Denk daarbij aan autobekleding, dashboards en dergelijke. Bron: 40ton.net