Naast de aangewezen routes zijn er vergunningen afgegeven door 160 Zweedse gemeentes waardoor ook over lokale wegen gereden kan worden naar de laad- en loslocaties. De hoofdwegen kun je zien in bijgaand kaartje.
De Zweedse trucks voeren een speciaal bord met de tekst "Långt Fordonstågt". Zweedse vervoerders omarmen het concept gretig, want met de lange combinaties kan veel brandstof bespaard worden. Tevens is het een oplossing voor het chauffeurstekort. Zo zien we op de foto al vier Super Eco Combi’s bij elkaar staan, waarvan er één twee aanhangwagens trekt. Het Finse Aloha rijdt al sinds dag 1 met de lange combinaties in Zweden. Deze trucks rijden tussen een distributiecentrom in het Zweedse Jönköping en winkels in Turku en Helsinki in Finland. In Finland waren dergelijke combinaties overigens al langer toegestaan.
Volgens de Zweedse autoriteiten zal de uitstoot van trucks door de inzet van deze lange combinaties worden teruggedrongen met 4 tot 6%.
Binnen de lengte van 34,5 meter past een 6x2 trekker met twee 13,60 opleggers, gekoppeld door een dolly. Dat is precies het concept waarmee ze ook in Spanje inmiddels rijden, maar helaas zijn er tussen Spanje en Denemarken nog heel veel landen waar dat niet mag. In Denemarken wordt dit jaar nog begonnen met een proef. Die zou eigenlijk al begonnen zijn, maar er moeten nog een aantal afslagen en knooppunten worden aangepast voor de lange combinaties. Verder is het wachten nog op een Europese goedkeuring voor de proef. DSV staat al te popelen om te beginnen met de proef op het traject van Aarhus op Jutland naar Høje-Taastrup bij Kopenhagen, een traject van 300 kilometer.
Ook in Nederland staan er weer proeven op stapel met de Super Eco Combi, maar daar worden helaas weer andere eisen aan gesteld dan in andere Europese landen. Die eisen hebben vooral te maken met de draaicirkel en de mogelijkheid om ook achteruit te kunnen rijden met zo’n lang span. Het blijft merkwaardig dat allerlei landen zelf regels mogen eisen voor transportsystemen die door heel Europa rijden. Dat was al het geval met de LZV, en nu dus ook weer met de Super Eco Combi. (Bron: 40ton.net)