Symboolpolitiek rond tarief chauffeurskaart

Nieuws
20-01-2020 | Door Tim de Jong

De prijs van de tachograafkaart is per 18 januari vastgesteld op 101 Euro. Dat maakte het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vandaag bekend. TLN heeft meerdere malen stevig geprotesteerd tegen verhoging van de prijs van de tachograafkaart.

TLN heeft het afgelopen jaar samen met andere branchepartijen bezwaar gemaakt tegen de verhoging door KIWA van de prijs van de tachograafkaart. De branche drong juist aan op een prijsverlaging omdat de prijzen in Nederland veel hoger liggen dan in bijna alle andere Europese landen, tot wel drie keer hoger. Het is aantoonbaar onjuist dat partijen niet gereageerd zouden hebben op internetconsultaties zoals in de toelichting in de Staatscourant staat.

Verlaging

Deze verhoging gaat vooraf aan de voorlopig geplande verlaging van het tarief met 9 Euro per juni dit jaar. Beschamend, zo liet TLN in een eerder bericht weten. De prijs van de Nederlandse kaart ligt nog steeds ver boven het gemiddelde van 59 euro in Europa en staat op de derde plaats als duurste van Europa. De minister heeft tot nu toe helaas nog niets gedaan met de herhaalde oproep van onder meer TLN om de prijs drastisch te verlagen. Minister Van Nieuwenhuizen maakte eerder bekend dat het tarief voor de tachograafkaart per 2020 omlaag gaat van 101 naar 92 euro, excl. BTW.

Symboolpolitiek

Het is duidelijk, dat hier symboolpolitiek bedreven wordt. De Minister probeert te laten zien dat ze er wat aan doet, maar ze kan niet: de contracten die haar voorganger sloot met Kiwa, zijn waterdicht. Wanneer journalisten of instanties een beroep doen op de Wet Openbaarheid van Bestuur, dan is tegenwerking het gevolg. Zo kan niet worden bewezen wat iedereen vermoedt: namelijk dat de vorige minister er zelf voordeel van heeft dat de contracten tussen overheid en Kiwa niet openbaar worden gemaakt. Sowieso had het nooit mogen gebeuren dat de uitgifte van chauffeurskaarten, wordt overgelaten aan een bedrijf, en dan ook nog een monopolist. Dat heeft niets met marktwerking te maken en de kwalijke gevolgen van dit beleid heeft de branche in 2019 over de volle breedte mogen ervaren, toen Kiwa tot drie keer toe wist te blunderen met het te laat aanbieden van geschikte kaarten voor de nieuwe Smart Tachograaf.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
29-04-2019
tachograaf_header_2.jpg

Smart tacho: Alle andere kaarten ook te laat

Het debacle met de werkplaatskaarten voor de smart tacho, blijkt niet op zichzelf te staan. Minister Van Nieuwenhuizen…
Nieuws
10-08-2021
SR_DTCO-30-FASZINATIONSAUFNAHME.png

Smart Tacho 2 komt er aan

De invoering van de nieuwe Smart Tacho 2 is bekend gemaakt, zo meldt TLN. Vanaf 21 augustus 2023 moeten nieuwe truck voorzien…
Nieuws
01-04-2019
tachograaf_header.jpg

Smart Tacho: Branche werkt aan overgangsregeling

Er wordt hard gewerkt aan een tijdelijke oplossing voor de te late levering door Kiwa van werkplaatskaarten…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.