Ooit was Terberg een Nederlands truckmerk maar de stap naar Euro-6 werd nooit gezet. Toch wordt er nog heel wat af gesleuteld bij deze specialisten uit IJsselstein. Vorige week opende het bedrijf de nieuwbouw van 3450 vierkante meter, BIGtruck was er voor je bij!
Terberg werkt nauw samen met Volvo Trucks en heel wat trucks met een Volvo badge in de grille hebben dan ook Nederlandse techniek aan boord. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de speciale mining trucks, maar ook de wide-spread oplossingen van Volvo komen rechtstreeks uit de Terberg koker. In de grote nieuwe hal van Terberg Techniek stonden mooie voorbeelden van truckmodificaties opgesteld, met de BAS-miningtruck als hoogtepunt.
De Bas miningtruck is dan ook gebaseerd op een FH 16 van Volvo. Het is een enorme zesasser met extra grote banden en een payload van maar liefs 75 ton. Op de weg zullen we hem – zeker in ons land – niet zien, maar in de mijnbouw is het een nieuwe trend om voor de iets langere afstanden wat vaker aangepaste trucks in te zetten in plaats van de traditionele zware dumpers van Komatsu of Catterpilar. Zo'n truck is niet alleen stukken goedkoper, hij is ook nog eens efficiënter en comfortabeler!
De moderne en ruime nieuwbouw aan de Industrieweg in IJsselstein biedt Terberg Techniek en Terberg Matec alle ruimte om verder te groeien. Van de 3450 vierkante meter neemt Terberg Techniek het grootste deel in beslag, zo valt bij een rondwandeling te constateren. Terberg Techniek gaat in de nieuwbouw vooral de voorassemblage voor truckmodificaties uitvoeren. Terberg Matec, bekend van afvalverwerkings- en recyclingmaterieel, zal al haar activiteiten in het pand onderbrengen.
Op de foto's zie je een aantal trucks die waren opgesteld in de bedrijfshal.
· FMX 8x6 met 500 pk Euro-6 motor. Bij deze FMX werd de starre bladgeveerde tandem vervangen door een hydro-pneumatisch geveerd C-Ride tandemstel in wide-spread opstelling en met een gestuurde achteras.
· Een tweetal Volvo’s FH16 met 750 pk gereed voor levering naar Spanje. De ene truck liet het eindresultaat zien: Tridem, bladvering en meesturend as. De andere hoe hij vanaf de Volvo-fabriek gedeeltelijk voorbereid naar Terberg toe komt.
· Een FH16 miningversie met versterkt cabinedak en toegevoegde vijfde as, hydraulisch geveerd en gestuurd. De truck met 750 pk Euro 6 gaat rijden voor het Volvo Demo Centre.
· Een FH16 bestemd voor Israël, met 10 tons voorloopas en typegoedkeuring.
· Een FH16 met 550 pk die is voorzien van de X-track hydraulische voorwielaandrijving.
· Daarnaast een FMX met laag chassis dat mede is te danken aan de nog in te bouwen X-track, de hydraulisch voorasmotor moet zorgen voor extra wegkomkracht en/of kruipstand.
· De FH van Kok Lexmond is een actuele vijfasser met vier meesturende assen en een C-ride tandemstel. Deze FH laat een combinatie zien van meerdere modificaties en is volgens Terberg erg gewild in ons land.
Tekst en foto's met dank aan Pieter de Mos