Transport en Logistiek Nederland is in gesprek met de overheid over de gevolgen van de instelling van een mogelijke avondklok. Daarmee wordt het verboden om onderweg te zijn tussen bepaalde, nog te definiëren tijdstippen.
Volgens de organisatie moet er een uitzondering komen voor de logistieke sector in ons land om een verdere verstoring van de economie te voorkomen.
De uitzondering zou ook moeten gelden voor het woon-werk verkeer van medewerkers in de logistieke sector. In een reactie heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aangegeven begrip te hebben voor de cruciale rol van transport en logistiek.
TLN stelt voor dat medewerkers van logistieke bedrijven bijvoorbeeld een werkgeversverklaring kunnen overleggen waarin aangetoond wordt dat hij of zijn onderweg is van- of naar het werk. Dit zou een enorme administratie met zich mee brengen aangezien dan iedere chauffeur of medewerker van een distributiecentrum zo’n papiertje moet krijgen. Hoe dan ook, het transport en de distributie van bijvoorbeeld levensmiddelen moet door kunnen gaan, 24 uur per dag. Wat dit betekent voor de openstelling van bijvoorbeeld tankstations en andere voorzieningen onderweg is nog maar de vraag. Ook zij maken volgens ons deel uit van de cruciale logistieke sector maar of een tankstation open blijft als er verder vrijwel niemand onderweg is lijkt ons niet aannemelijk.