Volgens TLN zit de Franse politie echt fout met het beboeten van Nederlandse dubbele bemanningen die na 4,5 uur rijden, wissel en weer doorrijden en die niet 45 minuten stil staan na 4,5 rij uren. TLN heeft een en ander geverifieerd bij de ILT en de IRU.
De Fransen beroepen zich op Verordening 165/2014, maar deze Verordening gaat over de registratie van rij- en rusttijden door de tachograaf en kent geen regels over de onderbreking van de rijtijd, want dat is juist geregeld in Verordening 561/2006. Ze verwijzen dus naar de verkeerde verordening.
Ondanks de druk die nu op de Franse overheid wordt gezet, zal het wellicht een tijd kunnen duren voordat de handhaving zal wijzigen. Tot die tijd is de enige manier om boetes te voorkomen bij dubbelbemand rijden, zich te houden aan de Franse interpretatie.
TLN heeft aan de DREAL gevraagd wat chauffeurs nu precies moeten doen om ervoor te zorgen dat zij zich aan de "Franse regels" houden bij het rijden met dubbele bemanning.
Onderstaand schema geeft weer hoe de rij- en rusttijden ingedeeld dienen te worden bij dubbelbemand rijden volgens de Franse visie:
Chauffeur 1 |
Chauffeur 2 |
|
Rijdt 4 ½ uur |
Is 4 ½ uur "beschikbaar" |
|
|
|
Wissel van chauffeurs |
Is 4 ½ beschikbaar |
Rijdt 4 ½ uur |
|
|
|
Verplichte pauze beiden: 45 minuten in stilstaand voertuig |
Rijdt 4 ½ uur |
Is 4 ½ uur "beschikbaar" |
|
|
|
Wissel van chauffeurs |
Is 4 ½ uur "beschikbaar" |
Rijdt 4 ½ uur |
|
|
|
Verplichte pauze voor beiden: 45 minuten in stilstaand voertuig |
Mocht er toch tegen een boete (betaling van een borgsom) worden aangelopen, dan dient deze ter plaatse te worden betaald. Zolang er niet is betaald, blijft de auto stilstaan. De auto kan niet voor onbepaalde duur achtergelaten worden, deze kan zelfs worden weggesleept op kosten van de vervoerder. De boeteprocedure kan wel een jaar belopen voordat men de gelegenheid heeft om in beroep te gaan. Wordt men in het gelijk gesteld, dan kan de borgsom worden teruggevorderd.
Loopt u concreet tegen een boete aan? Meldt dit dan via info@tln.nl. Wij adviseren u om ons na een beschrijving van het voorval, indien er een boete is opgelegd tevens het proces-verbaal en de gegevens van de bestuurderskaart (C-bestand) mee te sturen.
Verder nog een paar tachotips die boetes kunnen voorkomen (niet die van hierboven maar wel andere, veel voorkomende boetes):
- Let op dat bestuurder en tweede chauffeur beide de vragen van de tachograaf beantwoorden en daarmee de tussenliggende activiteit verantwoorden. Dus wanneer chauffeurs wisselen dan moet de bestuurderskaart gewisseld worden en moeten iedere keer de vragen beantwoord worden. De paar minuten die door het wisselen ontbreken moeten als werken verantwoord worden. Als dit niet gebeurt, mist er altijd een stuk aan gegevens en dit kan boetes opleveren.
- Zorg dat de landcodes ingevoerd zijn;
- Wacht met wegrijden na het wisselen van de bestuurderskaart totdat de tachograaf de gegevens heeft verwerkt. Als er te snel wordt weggereden kan dit er toe leiden dat de tachograaf de rit niet als dubbelbemand aanmerkt.
- Zorg ervoor dat een kopie van richtsnoer 2 in het Frans aan boord van het voertuig ligt. Dan kunnen chauffeurs hier naar verwijzen. Via de volgende link kan dit document worden gedownload:">http://ec.europa.eu/transport/modes/road/social_provisions/doc/guidance_2_fr.pdf
Via de volgende link kunnen alle richtsnoeren in alle talen worden gedownload:">http://ec.europa.eu/transport/modes/road/social_provisions/driving_time/guidance_notes_en.htm
TLN blijft dus druk uitoefenen via alle contacten en kanalen om het Franse handhavingsbeleid bij te laten stellen.