Volgens de nieuwe cijfers over het Nederlandse wegvervoer van TLN, gaat het goed met het Nederlandse wegvervoer, maar internationaal wordt er een fractie minder goed gepresteerd. In totaal vervoeren Nederlandse trucks 650 miljoen ton goederen per jaar. Dat getal is over de periode 2013-2014 waarover deze editie van Transport in Cijfers over gaat.
Van dat getal is 122 miljoen ton grensoverschrijdend vervoer. Hierbij spelen de Polen een steeds belangrijkere rol. Echter Nederland doet op cabotagegebied in Europa nog serieus mee. Wat bij het binnenlands vervoer opvalt, is dat het aandeel Eigen Vervoer nog steeds daalt. Dus er zijn steeds minder bedrijven die zelf iets produceren en dit dan ook zelf vervoeren. Het vervoer wordt in toenemende mate uitbesteed aan beroepsvervoerders.
Kortere afstanden
Opvallend is dat de afstanden in ons land waarover een rit plaatsheeft, heel kort zijn. Gemiddeld zo'n 80 kilometer. Kijken we naar het grensoverschrijdend vervoer, dan gaan verreweg de meeste ritten naar Duitsland. Op twee België en op drie Frankrijk. Daarna de Britse eilanden en dan Denemarken. Van de buitenlandse transportbedrijven, zijn het vooral de Polen wier aandeel in het Europese goederenvervoer nog altijd stijgende is. Nederland doet het na de forse terugval in 2009 weer iets beter, maar het Poolse grensoverschrijdende wegvervoer, is het Nederlandse al lang en breed voorbij.
Internationaal
Wie kijkt naar buitenlandse goederen die in Nederland worden gelost, ziet dat een derde van die goederen worden gelost door Duitsers, een vijfde door Belgen en 16,7% door Polen. Maar kijken we naar het Europese wegvervoer, dan is Polen verreweg de grootste speler. Met en marktaandeel van 23 procent, is het Poolse wegvervoer in Europa nu ongeveer even groot als Nederland in de jaren tachtig. Volgens de cijfers van TLN heeft Nederland daar nu nog 7,1% van. Verrassend is de tweede plaats van Spanje en een derde plaats voor Duitsland. Tsjechië en alle andere bekende Oost Europese landen waarvan we hier vrachtwagens zien rijden, doen het internationaal beduidend minder dan Nederland.
Cabotage
Ook op cabotagegebied domineert Polen. In Nederland nemen Poolse trucks 44,7% van de ritten voor hun rekening, bijna de helft. Hetzelfde marktaandeel hebben de Polen in Duitsland. Europees gezien heeft Polen een cabotage aandeel van 26%. En wie is nummer twee? Juist, Nederland met een aandeel van negen procent. Roepen dat cabotage moet worden verboden kost ons dus ook veel geld en werk.
Tot slot toont TLN zich optimistisch. Voor 2016 wordt een economische groei verwacht van 2,1%, volgens hem het hoogste groeipercentage in tien jaar. We zullen zien.
Wij van BIGtruck voegen hier nog even de positieve noot aan toe dat de allergrootste bedrijven in Polen eigenlijk gewoon Nederlands zijn. Natuurlijk zijn H&S en Nijhof Wassing er ontzettend goed bezig, maar de allergrootste Poolse logistiek dienstverlener is nog steeds gewoon het Nederlandse Raben met aan het roer een Nederlandse directeur, namelijk Ewald Raben. Het laat zien waar een klein land nog steeds groot in kan zijn!