TNO: Iveco op LNG schoner en zuiniger dan dieseltruck

Nieuws
10-12-2018 | Door Tim de Jong

Onderzoeksinstantie TNO heeft op de weg, in de praktijk een test uitgevoerd, een zogeheten, PEMS test, met een Iveco Stralis NP 400, om te bekijken hoe de aandrijflijn zich gedraagt qua brandstofverbruik en uitstoot ten opzichte van een vergelijkbare dieseltruck. Daarbij werd ook specifiek naar de uitstoot van NOx gekeken.

Bij een PEMS-test wordt in de praktijk getest met een Portable Emissions Measuring System. Zoals bekend gaat TNO niet over één nacht ijs, er werden diverse routes gereden bij uiteenlopende beladingsgraden en bij uiteenlopende verkeersomstandigheden. De te testen truck was een normaal exemplaar uit de vloot van Cornelissen, die al 182.000 km met dit exemplaar achter de rug had. Het enige uitlaatgas nabehandelingssysteem is een driewegkatalysator. De combinatie werd voor de testritten achtereenvolgens voor 10%, daarna voor 55% en tot slot voor 100% beladen. Onder 100% wordt een GVW verstaan van 44 ton.

Klik " target="_blank" rel="noopener noreferrer">hier voor het hele verhaal en bekijk het filmpje!

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
07-04-2025
New-Generation-DAF-now-also-fuelled-by-B100-biodiesel (960 x 640)

Nieuw bij DAF: rijden op B100 biodiesel

Naast fossiele diesel en HVO-100 kun je nu je DAF ook rijden met B100 biodiesel.
Nieuws
07-04-2025
Diesfeldt Scania 660S (2)

Fraaie Scania combi voor Diesfeldt

Van Diesfeldt Internationaal Transport uit Velp heeft een bijzonder fraaie combinatie op de weg gezet. De Scania 660S…
Nieuws
06-04-2025
IEP_6181-1400

De leste 780 peerden van Nico van Straalen

N. van Straalen & Zn uit Wognum heeft afgelopen zaterdag de in gebruik name van de nieuwe Volvo FH16 780…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.