TNO: Iveco op LNG schoner en zuiniger dan dieseltruck

Nieuws
10-12-2018 | Door Tim de Jong

Onderzoeksinstantie TNO heeft op de weg, in de praktijk een test uitgevoerd, een zogeheten, PEMS test, met een Iveco Stralis NP 400, om te bekijken hoe de aandrijflijn zich gedraagt qua brandstofverbruik en uitstoot ten opzichte van een vergelijkbare dieseltruck. Daarbij werd ook specifiek naar de uitstoot van NOx gekeken.

Bij een PEMS-test wordt in de praktijk getest met een Portable Emissions Measuring System. Zoals bekend gaat TNO niet over één nacht ijs, er werden diverse routes gereden bij uiteenlopende beladingsgraden en bij uiteenlopende verkeersomstandigheden. De te testen truck was een normaal exemplaar uit de vloot van Cornelissen, die al 182.000 km met dit exemplaar achter de rug had. Het enige uitlaatgas nabehandelingssysteem is een driewegkatalysator. De combinatie werd voor de testritten achtereenvolgens voor 10%, daarna voor 55% en tot slot voor 100% beladen. Onder 100% wordt een GVW verstaan van 44 ton.

Klik " target="_blank" rel="noopener noreferrer">hier voor het hele verhaal en bekijk het filmpje!

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
04-06-2018
Scania_Euro_6_web.jpg

Regering wil data buitenlandse trucks

Het kabinet wil zo snel mogelijk dat Nederland en andere Europese landen gegevens uitwisselen over Euroklasse en…
Nieuws
16-08-2017
NOxBUSTER_for_city_driving1.jpg

Retrofit je truck naar Euro VI

Een Finse leverancier, Proventia, heeft een systeem ontwikkeld en goedgekeurd gekregen waarmee een Euro 4 of 5 truck, kan…
Nieuws
03-10-2018
Heiwo-SimonLoos-Ginaf.jpg

‘Elektrische truck stoot toch deeltjes uit’

Tijdens de HVTT15 conferentie in Rotterdam maakte Simon Loos cijfers bekend over een eigen onderzoek naar de…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.