Toch groot rijbewijs nodig voor elektrische bestelbus

Nieuws
07-12-2023 | Door Maarten van der Westen

Een grote tegenslag voor de verduurzaming van Nederland: demissionair minister Harbers van Infrastructuur maakte gisteren bekend dat bestuurders van een elektrische bestelbus van meer dan 3.500 kilo toch een groot rijbewijs nodig hebben.

Dankzij de zware accu’s zijn elektrische bestelbussen een stuk zwaarder dan die op diesel. Dit gaat ten koste van het laadvermogen, wat natuurlijk niet handig is. Daarom is er nu een gedoogregeling: een bestelwagen mag maximaal 4,250 kilo wegen en bestuurd worden door iemand met alleen een B-rijbewijs. Het Openbaar Ministerie wil deze regeling echter maar verlengen tot 1 juli 2024.

Groot tekort

“Het Openbaar Ministerie frustreert de zero-emissie logistiek,” aldus een gezamenlijke verklaring van tien brancheorganisaties. Onder andere TLN, BOVAG, Koninklijke RAI en evofenedex hebben geen goed woord over voor de gang van zaken. Zij vrezen dat de overgang naar elektrische bestelbussen hierdoor volledig tot stilstand komt. Een slechte zaak, aangezien de invoering van milieuzones op de stoep staat.

De meeste bestuurders van bestelbussen, of het nu pakketbezorgers of loodgieters zijn, hebben op dit moment geen groot rijbewijs (C of C1). Werkgevers kampen nu al met een groot tekort aan medewerkers zonder deze extra eis. Het opleiden van medewerkers kost veel geld en het is de vraag of rijscholen de vraag aankunnen. Bovendien gaan mensen na het behalen van een groot rijbewijs liever een vrachtwagen rijden, en niet in een bestelbus.

Aan de ketting

De aankondiging van het OM bezorgd veel bedrijven ernstige kopzorgen. DHL bijvoorbeeld heeft 40 miljoen Euro geïnvesteerd in elektrische bestelbussen, maar moet deze nu misschien werkloos aan de kant zetten. Het bedrijf leidt wel mensen op voor een groot rijbewijs, maar met als doel ze op een vrachtwagen te zetten. Roelof Hofman, COO bij DHL, is duidelijk gefrustreerd: “De overheid die ons eerst opriep deze investering te doen, legt diezelfde bussen nu de facto aan de ketting.”

Met de aankondiging stopt de overheid feitelijk de energietransitie bij bestelbussen. Bedrijven klaagden al langer over het korte-termijnbeleid van de overheid. Als er geen duidelijkheid is over de toekomst, gaan bedrijven niet investeren in dure elektrische bestelbussen. Als de huidige beslissing van het Rijk iets laat zien, dan is het dat ondernemers maar beter kunnen wachten met investeren.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
18-11-2020
prawo-jazdy-kolekcjonerskie-holenderskie-1_copy.jpg

Rijbewijs kopen kan nog steeds

BIGtruck schreef al eerder over het kopen van rijbewijzen en bestuurderskaarten, maar nu blijkt dat dit nog steeds gewoon…
Nieuws
30-08-2019
prawkoUK1-compressor-1-510x322.png

Poolse onderwereld fraudeert gewoon door

Alles wat elektronisch is kan gemanipuleerd worden en dat geldt dus ook voor de digitale tachograaf. Dit apparaat…
Nieuws
02-02-2017
Rijbewijs-Code95LR.jpg

EU wil Code 95 moderniseren

Nu ongeveer alle truck- en buschauffeurs in de EU de afgelopen zeven jaar minimaal 35 uur nascholing hebben gevolgd, wil de…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.