Als gevolg van de corona-crisis zijn aan de grenzen tussen Polen en Duitsland ellenlange files ontstaan, tot een lengte van veertig kilometer, melden Duitse media. Oudere chauffeurs herinneren zich ongetwijfeld zulke files nog in de periode na de val van het IJzeren Gordijn.
Net als vroeger, gaat het ook nu om de grensovergangen bij Frankfurt Oder, waar het tot bij Fürstenwalde over een lengte van zo’n veertig kilometer stil stond. Bij Cottbus stond eveneens een file van veertig kilometer richting Polen. De wachttijd daar bedroeg achttien uur.
De files worden veroorzaakt doordat Polen sinds afgelopen weekend grenscontroles heeft ingevoerd als gevolg van het virus. Treinen en vliegtuigen zijn buiten werking gesteld en Polen die naar hun land terugkeren, worden veertien dagen in quarantaine gezet.
Poolse chauffeurs
Naar het zich laat aanzien, geldt deze regel ook voor Poolse chauffeurs die werkzaam zijn in het buitenland. Die kunnen dus niet zo maar even na een vrij weekend in eigen land weer terugkeren naar hun buitenlandse werkgever. Met name in de regio Berlijn-Brandenburg zijn veel Poolse chauffeurs werkzaam bij Duitse transportbedrijven. Bekeken wordt, of de Poolse overheid ertoe is te bewegen, voor hen een uitzondering van de quarantaineregels te maken.
Val van IJzeren Gordijn
Sinds de val van het IJzeren Gordijn in 1990, zijn er niet meer zulke lange files gezien tussen Polen en Duitsland. Zeker sinds de voltooiing van tal van nieuwe snelwegen in Polen, verloopt het verkeer vrijwel moeiteloos. Na de val van het IJzeren Gordijn, kwamen er enorme goederenstromen op gang, want de voormalige communistische landen hadden gebrek aan alles. Dat leidde tot enorme files, waarbij 24 uur aansluiten voor de grensovergang enkele jaren lang de gewoonte was.
Ondergetekende heeft als journalist enkele van zulke ritten die kant op beleefd in die tijd, inclusief wachttijden. Bijgaande foto’s zijn van een latere rit, gemaakt in 2015. Zoals is te zien, kon er aan de beruchte grensovergang bij Frankfurt Oder, gewoon doorgereden worden. Veteranen herkennen het douanegebouw van toen, dat er tot enkele jaren geleden nog steeds gewoon stond.
Tim de Jong