In totaal verkocht Traton in de maanden april, mei en juni van dit jaar net geen 79.000 voertuigen. Dit is een stuk minder dan dezelfde periode vorig jaar, toen de teller nog op 83.527 stond. In totaal verkocht Traton in de eerste helft van 2024 wereldwijd 160.108 voertuigen. Dit is zo’n 5% minder dan in 2023. Toen verkocht de eigenaar van Scania, MAN, Navistar en Volkswagen Truck nog 168.114 voertuigen in zes maanden.
Opvallend is dat ook het aantal verkochte elektrische voertuigen daalde, van 654 naar 605. Zowel Scania als MAN zijn pas net gestart met het leveren van de eerste elektrische vrachtwagens. Wat wel goed liep, was de Scania Super-motor. Deze is erg gewild dankzij zijn lage verbruik. De motor heeft nu onder de naam PowerLion ook zijn weg gevonden naar de vrachtwagens van MAN. Hopelijk helpt dat de verkopen van MAN in Europa op te krikken, want die blijft ver achter. Alleen dankzij kleine succesjes bij de bus- en bestelautodivisie bleven de verliezen beperkt.
Dat de markt in Europa terugloopt, daar hebben alle fabrikanten last van. De zwakke markt in Europa wordt gelukkig voor Traton gecompenseerd door de verkopen in Zuid-Amerika. Daar gaat het momenteel erg goed. Scania en Volkswagen Truck hebben hier een sterk marktaandeel. In Amerika ging het bij Navistar echter mis: dankzij een brand bij een leverancier kon men minder nieuwe trucks afleveren.