De infrastructuur kan niet voldoende capaciteit bieden voor het bedrijf en kampt regelmatig met reparaties. Zo is er vaak een probleem met de tractie op de spoorlijn. RAIpin verwacht dat dit jaar zo'n 10% van de treinen noodgedwongen zal uitvallen. In het eerste kwartaal konden er geen 1000 treinen worden ingezet zoals gepland maar slechts 800. Er zijn op dit moment geen verwachtingen dat de volgende kwartalen beter worden waardoor de verbinding als niet economisch verantwoord wordt gezien door de exploitant.
Aan de vraag ligt het niet, de gemiddelde bezetting van de treinen is 80%. Ook is het bedrijf financieel krachtig genoeg om de activiteiten voort te zetten, maar niet met de huidige infrastructuur.
De Europese Unie, maar ook Zwitserland zijn grote voorstanders van het op de trein zetten van vrachtwagens. Dat zorgt voor minder uitstoot in het kritische Alpen gebied en voor minder geluidsoverlast. Wij lezen dit bericht dan ook vooral als een dreigement richting de EU en Zwitserland om extra investeringen in de infrastructuur los te weken. Bron: 40ton.net