De truckdivisie van Volkswagen, Traton, heeft het bod dat moet leiden tot een volledige overname van de Amerikaanse truckproducent, Navistar, verhoogd. De Amerikanen zijn hiermee akkoord gegaan. Al sinds geruime tijd probeert Volkswagen een voet tussen de deur te krijgen van de Amerikaanse truckmarkt. Door corona lag dit proces al maanden stil.
Onlangs kwam Traton, waar in Europa Scania en MAN onder vallen, met een bod van 43 dollar per aandeel. De leiding van Navistar antwoordde dat dit bod aan de lage kant is. Nu heeft Traton een ‘eindbod’ gedaan van 44,50 dollar per aandeel, wat neerkomt op een overnamesom van 3,7 miljard dollar (3,1 miljard euro). Hiermee zijn de beide grootaandeelhouders van Navistar akkoord gegaan. Dit open voor Volkswagen de grote Amerikaanse truckmarkt, terwijl met Navistar wederom een grote onafhankelijke truckproducent in Europese handen komt. Alleen Paccar is nu nog op en top Amerikaans met DAF als groot niet-Amerikaans dochterbedrijf. Navistar, producent van International trucks, heeft een groot dealernet in de VS en is vertegenwoordigd in alle gewichtsklassen. Daarbij werd in het verleden al gebruik gemaakt van motorentechniek van MAN. Toen Traton werd gevormd, nam het al snel een belang van 16,8% in Navistar.
Wereldspeler
Traton streeft ernaar om overal ter wereld trucks te kunnen verkopen. Met de overname van Navistar is hierin weer een belangrijke stap gezet. Traton is in Europa actief met Scania en MAN en in Brazilië met Volkswagen bedrijfswagens. Verder heeft Traton partnerschappen in China en Japan.