Volgens radiozender BNR kunnen vrachtwagenbouwers een claim van vier miljard euro vanuit Nederland tegemoet zien vanwege de verboden prijsafspraken tussen 1997 en 2011, waarvoor de EU de truckbouwers al eerder bestrafte. Het merendeel van dat bedrag zal bij DAF geclaimd worden, zegt de advocaat die dit voor TLN uitzoekt.
Volgens deze jurist, Jeroen van Velzen, zijn het vooral buitenlandse transportbedrijven van de truck-industrie die via Nederland een claim indienen, vanwege een gunstiger juridisch klimaat bij dit soort claims. Hij zegt dat het aannemelijk is dat DAF het verhaal grotendeels op zijn bord krijgt. DAF zal vervolgens proberen om een deel van de boetes weer terug te halen bij de concullega’s. Er komt bovenop de claim een vergoeding voor het lange wachten op de restitutie, aldus de juristen.
Uit cijfers van TLN, advocatenkantoor Hausfeld & Co waarmee TLN samenwerkt en MKB-Claim zou het in ons land gaan om ruim 250.000 vrachtwagens met een gemiddeld schadebedrag van tussen de 8.000 tot 9.000 euro. Als daarbij de wettelijke rente wordt opgeteld komt het schadebedrag uit op zo’n 4 miljard euro. Het is waarschijnlijk dat het bedrag de komende tijd verder oploopt, melden de juristen.
De truckfabrikanten kregen eerder al een boete van 3,7 miljard euro opgelegd door de Europese Commissie. MAN ontsprong die dans als klokkenluider en werd niet beboet. Het vrachtwagenkartel wordt gezien als het grootste kartel in de Europese mededingingsgeschiedenis. Ook in Duitsland werken instanties aan een grote claim tegen de truck-industrie.
Na zeven vette jaren lopen de orders voor de truckbouwers terug. Precies nu komt de claim, we denken ergens komend jaar.