De Europese Commissie beboet Scania alsnog voor deelname aan het truckkartel. Omdat Scania weigerde akkoord te gaan met het schikkingsvoorstel van de EU, zette de EU het onderzoek voort volgens de standaard criteria.
De Deense eurocomissaris die de zaak onder haar hoede heeft, Marianne Vestager, zei dat hiermee een onderzoek dat veertien jaar heeft geduurd, wordt afgerond. "Het truckkartel heeft een groot aantal Europese transportbedrijven benadeeld. Negen van de tien trucks op de Europese wegen, is gebouwd door de leden van het kartel. In plaats van verboden onderlinge afspraken te maken, hadden de fabrikanten met elkaar moeten concurreren, met lagere prijzen voor de vervoerders als gevolg." Ze voegt toe dat ook op het gebied van milieutechniek, de fabrikanten meer hadden moeten concurreren.
De Europese Commissie verwijt Scania dat ze kostprijzen van zware en medium trucks afstemde en coördineerde met concurrenten. Die basisprijs is het uitgangspunt bij iedere verkooptransactie. De uiteindelijke prijs hangt af van de regio waar de truck wordt verkocht en de uiteindelijke uitvoering ervan.
Verder verwijt de Commissie Scania te hebben samengespannen met concurrenten om de introductie van nieuwe Euro uitlaatgasnormen te beïnvloeden
Tot slot verwijt de Comissie Scania kosten van milieutechnieken die betrekking hebben op Euro 3 tot en met Euro 6 deels te hebben doorberekend aan de klanten.
Deze onregelmatigheden hebben volgens de Commissie plaatsgevonden van 1997 tot en met 2011. In die periode voerde de Commissie onaangekondigde inspecties uit. De Commissie zegt dat de leden van het kartel elkaar onder andere spraken in de marge van groter truckshows waarbij men afspraken via de mobiele telefoon afstemde.
In het bericht van de Commissie wordt herhaald dat truckbouwer MAN de Commissie heeft getipt, ze vertelt niet wanneer, en dat toen de onaangekondigde inspecties begonnen. Als dank voor die tip heeft MAN geen boete gekregen, maar daarmee is niet gezegd dat dit merk ook niet mee heeft gedaan aan de illegale prijsafspraken. Alle andere merken zijn beboet. Zo betaalde DAF Trucks bijna 800 miljoen en Mercedes-Benz (Daimler) 1,2 miljard.
Wij zijn benieuwd waar al dat geld heen gaat want daarvoor zou heel wat infrastructuur opgeknapt kunnen worden in Europa.
UPDATE:
Scania heeft zojuist laten weten in beroep te gaan tegen de boete bij de Europese Commissie. Scania vecht alle aantijgingen aan en protesteert tegen alle beschuldigingen. Scania beroept zich er verder op dat ze alle medewerking hebben verleend tijdens het onderzoek en is er van overtuigd dat de gegeven informatie de onschuld van het concern bewijst.