TLN bereidt samen met advocatenkantoor Hausfeld & Co een claim voor van 1,2 miljard euro tegen de truckfabrikanten. Op die manier wil de transportsector compensatie afdwingen voor te hoge prijzen de voor nieuwe vrachtwagens werden betaald. Dat meldt het Financieele Dagblad (FD).
Het genoemde advocatenkantoor verwacht dat de gezamenlijke claims uit diverse landen tot 7,5 miljard euro zullen belopen. Volgens berekeningen van TLN, de grootste werkgeversorganisatie in het wegvervoer, zijn er tussen 1997 en 2011 circa 240.000 vrachtwagens in ons land verkocht met een GVW van meer dan zes ton. Daarvoor werd in de regel tussen de 5.000 en 6.000 euro teveel betaald en soms zelfs 15.000 euro teveel.
De truck-industrie heeft aan de Europese mededingingsautoriteit al 3,7 miljard euro betaald en daarmee de facto schuld bekend. Hausfeld & Co verwacht daarom dat het ook in deze claim tot een schikking zal komen. Hausfeld is gespecialiseerd in dit type rechtszaken. Zij bereidt ook een claim voor tegen Volkswagen inzake het dieselschandaal en zij heeft al een claim ingediend namens Franse transporteurs over de aanschaf van 70.000 vrachtwagens in genoemde periode. Hausfeld treedt ook op namens gedupeerde Duitse en Scandinavische transporteurs. In Engeland heeft een rechter DAF en Iveco opgedragen zo'n 35.000 documenten te overhandigen voor nader onderzoek.
Uit documenten van de Europese Commissie blijkt dat de fabrikanten de prijzen op elkaar afstemden met behulp van software die ze onderling uitwisselden. Een woordvoerder van DAF zegt tegen het FD dat er niks strafbaars is aan het uitwisselen van fabrieksprijslijsten.