In de eerste korte etappe was weinig te winnen, maar veel te verliezen. De etappe werd gewonnen door Kolomy met een Tatra, Van Genugten was tweede en Martin van den Brink completeerde het podium.
Ook Kolomy zijn teamgenoot bij Buggyra, Loprais, deed het goed, hij haalde een vierde plek. Daarmee zijn drie van de eerste vier trucks in Tsjechië gebouwd. Gerard de Rooy werd tot zijn eigen verbazing vijfde. De eerste Kamaz vinden we op de zesde plaats, daar naar toe gestuurd door Eduard Nikolaev. Maar de Russen beginnen steevast rustig aan in Le Dakar en de etappe was slechts 39 kilometer lang, daar kunnen we absoluut nog geen conclusies aan verbinden.
De Rooy heeft nog behoorlijk geluk gehad, de remmen van de Powerstar zijn dermate heet geworden dat de achterbanden al begonnen te smelten, zodat De Rooy zich genoodzaakt zag direct na de finish van de special uit de truck te rennen om de remmen te blussen. Zijn teamgenoot Wuf van Ginkel had minder geluk, hij kwam in een modderig stuk vast te zitten en verloor daar 20 minuten mee. Jan van de Laar, één van de weinige gelukkigen met een airco in de truck op deze snikhete dag, probeerde Van Ginkel nog los te trekken, maar daar brak de sleepkabel bij, zodat de sympathieke Edervener noodgedwongen moest wachten op hulp van de 6x6 van het team. Ster van de dag bij De Rooy was Ton van Genugten natuurlijk met zijn tweede plaats. Hij start vandaag dus vrij vooraan, navigator Anton van Limpt mag zich helemaal uitleven.
De EVM-mannen vinden we iets verderop in de finishlijst. Versluis is tevreden met zijn zevende plek, vlak voor zijn nieuwste teamgenoot Ardavichus. Als Versluis zijn motor niet af had laten slaan was een plekje hoger ook nog mogelijk geweest. Wie niet tevreden was, was Hans Stacey. Zijn voorwielen blokkeerden en de vering had problemen. Het team kon vannacht dus vol aan de bak die problemen te verhelpen zodat Stacey vandaag zijn elfde plek kan verbeteren.
De Scania's van Van den Heuvel en Versteijnen eindigden op een zestiende en zevenentwintigste plek. Van den Heuvel had (letterlijk) een paar schroefjes los, de etappe was zwaarder dan hij vooraf in had geschat. Versteijnen had problemen met de koeling, géén van de zes ventilatoren werkte, zodat de motortemperatuur opliep tot 110 graden.
Bij de DAFs zetten Tilburgs (24e) en debutant William de Groot (25e) goede tijden neer. De 'brandweerwagen' van Richard de Groot was de pechvogel van de dag, terwijl hij al vast stond in een diepe modderbak, reed Michel Saumet met zijn 6x6 tegen de stilstaande truck aan. Gelukkig vielen er geen gewonden en bleef ook de schade beperkt.
Naast Martin kwamen ook Pascal de Baar en Gert Huzink uitstekend voor de dag. De Baar eindigde als 17e en Huzink sloot de proloog af als 13e. De derde plaats geeft de kopman van Mammoet Rallysport een uitstekend gevoel. "Het is heerlijk om zo te beginnen. We hebben lekker gereden zonder gekke dingen te doen. Het tempo zat er direct goed in. Op zich was het een mooie proef. Het grootste gevaar schuilde in de vele gaten en hobbels. We hebben geen fouten gemaakt en konden een stevig tempo blijven rijden. Er was vandaag niets te winnen. We hebben een goed uitgangspunt voor de etappe van dinsdag en verder is het natuurlijk goed voor het vertrouwen. We hebben te maken met strengere regels op het gebied van navigatie. Het gebruik van onze eigen telefoon is niet toegestaan om het mogelijke gebruik van google maps of andere navigatiemiddelen te voorkomen. Het is voor ons moeilijk om direct na de special een uitgebreid verhaal te houden."
Om 18:11 Nederlandse tijd gaat Kolomy als eerste truck van start in de tweede etappe. Martin start om 18:17, Huzink om 18:36 en De Baar om 18:40.