Roland van den Bogaart rijdt voor Beks BV uit Leende met een Mercedes-Benz Axor. Hij kreeg de trekker met 365.000 kilometer op de klok maar inmiddels is de twee miljoen kilometer gepasseerd, en de auto doet nog dagelijks zijn werk!
Roland is een bekende verschijning op de weg met zijn opvallende Axor. Al jaren rijdt hij met dezelfde trekker en dat hij zuinig is op zijn materiaal dat blijkt wel. In de twee miljoen kilometer kreeg de truck gewoon zijn onderhoud maar motor, versnellingsbak, brandstofpomp en zelfs de turbo zijn nog origineel en nooit gereviseerd. Volgens Ronald is het setje banden op de trekas pas het derde setje onder deze auto!
Taai spul dus, die Axor trucks. Dit type ontstond ooit in Brazilië waar in die tijd slechts één productielijn was voor alle Mercedes-Benz bedrijfswagens. Om die reden waren alle trucks daar in die jaren uitgerust met één basiscabine, van klein tot groot. Dat was de cabine die we hier kenden als Ecoliner. Die werd gebouwd in allerlei varianten, zelfs met een stoere neus er voor, maar ook als zware frontstuur truck.
Bedacht in Brazilië
In tegenstelling tot de V6 motoren die Mercedes-Benz in Europa gebruikte in die jaren werkten de Brazilianen met een 12 liter zes cilinder in lijn dieselmotor. Vanaf 1999 werd de Braziliaanse zware frontstuurtruck met die krachtbron ook in Europa op de markt gebracht. In het Turkse Aksaray werd de productie van wat ze toen de Axor noemden opgezet. De Axor was bedoeld als een typische low budget truck voor het midden oosten en centraal Europa maar ook in West Europa kwam de Axor op de markt. Daar was hij bedoeld als een model tussen de Atego en de Actros, en eigenlijk ook als een goedkoper alternatief voor de Actros. De productie werd in 2014 gestaakt, en sindsdien produceren ze zowel in Brazilië als in Turkije ook de Actros modellen.
Gebouwd in Turkije
Wij maakten in 2007 een prachtige rit door Turkije met de Axor van Antalya naar Aksaray en daarbij viel vooral de trekkracht van de lijnmotor op. In tegenstelling tot de V6 motoren was de krachtbron in de Axor erg levendig. Waar de V6 motoren onderin het toerengebied wat rustig op gang moesten komen was de lijnmotor meteen wakker. Onze conclusie was toen al dat die lijnmotor eigenlijk in de Actros zou moeten staan, alleen ging dat toen niet door de hoogte van het blok. Sinds de nieuwe Actros in 2011 nam Mercedes-Benz helemaal afscheid van de motoren in V- vorm, de Axor productie stopte drie jaar later. Met de dubbele miljonair waarmee Roland rijdt bevestigt hij onze indruk die we in Turkije al optekenden, die Axor was een taaie en die moet nog even mee want begin volgend jaar komt de nieuwe. Uiteraard weer een Mercedes!