Twee Scania’s R520 V8 voor chauffeurs van Loeffen

Nieuws
23-06-2021 | Door Tim de Jong

Peter Loeffen, eigenaar van het gelijknamige loonbedrijf in Schaijk nam onlangs twee nieuwe Scania R520 V8’s voor zijn chauffeurs Tonnie Lamers en Peter van der Wijst in gebruik. De beide chauffeurs zijn ook zeer nauw bij de specificatie van de nieuwe trucks betrokken geweest. Peter Loeffen stelt dat zijn chauffeurs dagelijks voor het bedrijf op pad zijn en daarmee ook het visitekaartje vormen. Vandaar dat hun wagenpark nu twee rijkelijk uitgeruste Scania V8’s rijker is.

“We hadden al een Scania V8 en ondanks dat die 15 jaar oud was en zo’n 1,2 miljoen op de teller had staan, mankeerde er eigenlijk niets aan die truck. Wat wel bijzonder is, want wij maken ook heel veel PTO-uren. Dus als onze baas een nieuwe truck gaat kopen, vindt de chauffeur op die truck Peter van de Wijst dat hij het liefste weer een Scania V8 wil,” vertelt Tonnie. Directeur Peter Loeffen gaat daar in mee en omdat Tonnie geïnteresseerd is in de techniek, moeten ze samen maar met de Scaniadealer in Nijmegen uitzoeken wat de beste configuratie en uitrusting is voor het werk wat ze doen. “We waren verbaasd en heel blij dat hij het meeste van onze wensen overnam. En we waren stomverbaasd dat hij er toen meteen twee kocht. Dat hadden we niet zien aankomen. Dat is echt een cadeau,” vindt Tonnie.

“Deze trucks gaan binnen het loonbedrijf van Peter Loeffen in de vloeibare mest rijden. De handel en het transport van mest zit in het verlengde van het agrarische loonbedrijf van Peter. Daarnaast heeft hij ook nog een afdeling grondverzet,” geeft Tonnie wat achtergrond. “En daarom vind ik de juiste configuratie belangrijk. Want, hoewel er acht extra Boreman LED-vérstralers op zitten, gaat het mij toch meer om het innerlijke van de truck: het juiste vermogen, de overbrenging, versnellingsbak, wel of geen retarder en meer van dat soort zaken.”

Tonnie en Peter zijn dagelijks met 50 ton onderweg. “Wij rijden heel veel korte stukjes, want het leeuwendeel van ons werk zit in een cirkel van zo’n 80-90 kilometer rond Schaijk. Juist dan wil je dat de truck goed trekt, ook onderin. Dat is met een V8 natuurlijk altijd wel het geval, maar door te kiezen voor de overbrenging van 2,59:1 heeft dat nog meer pit. Dat is natuurlijk iets minder zuinig dan een langere overbrenging, maar bij onze inzet geeft het wel veel comfort. Uiteraard proberen wij wel altijd netjes te rijden, maar bij ons zitten al die PTO-uren een heel laag verbruik in de weg. Al heb ik mij laten vertellen dat een Scania veel minder op zijn PTO verbruikt dan andere merken. Wellicht gaan we dat zien als we de eerste uitdraaien binnenkrijgen.”

Dat er een retarder én ACC op de Scania komt, heeft vooral te maken met de brake blending. “Wij willen dat omdat wij heel lang met een truck doen en we relatief veel remmen. Dan spaar je met de retarder de wielremmen en kost het toch geen trekasbanden. En ACC is natuurlijk superveilig.”

De opbouw van de pomp en de hydrauliek is weer een verhaal apart. Tonnie: “Wij werken heel graag met Jansen Hydrauliek uit Oss. Die levert elke keer weer vakwerk en heeft een geweldige service. En we hebben de truck in onze kleuren laten zetten door Cranen uit Heeswijk Dinther. Omdat de afwerking daar helemaal top is.” Voorheen werden de Scania’s geleverd en onderhouden via Scania-dealer Veghel. Bij de huidige twéé Scania is er voor gekozen dit te laten verlopen via Scania-dealer Nijmegen. Tonnie: “Ons werkgebied heeft zich de laatste jaren verplaatst, hierdoor is er vanwege efficiëntie gekozen om naar Nijmegen te switchen. Onze eerste ervaringen in Nijmegen zijn ontzettend goed. Er wordt goed met ons meegedacht.” 

Luchtgeveerde vooras

Beide voertuigen hebben ook luchtvering op de vooras. “Dat is niet alleen vanwege het comfort, maar ook omdat we dan per positie precies de aslast kunnen zien op het dashboard. Dat is een mooie standaard feature van Scania. Ook kiezen wij voor negentons voorassen. Door de schotel zo ver mogelijk naar voren te plaatsen, kunnen we dat laadvermogen goed uitnutten.”

Op andere punten gaan Tonnie en Peter wél voor de passie. “Wij slapen nooit in de auto. Daarom kiezen wij ook niet voor standkoeling. Maar wij willen wel een hoge cabine voor de uitstraling. Daarbij is de spiegelbezetting ook bij de R toch zodanig dat je een perfect zicht hebt. Dat komt ook omdat ze relatief laag zitten. Wij kijken veel naar beneden want dáár gebeurt het in ons werk. Dan zit die spiegel precies in je blikveld zonder het zicht rondom te blokkeren. En verder hebben wij ook twee camera’s laten plaatsen.”

Volgens Tonnie is mest rijden een vak dat je alleen in de praktijk kunt leren. “Er komt heel veel bij kijken en de regelgeving is heel streng. Alles draait bij ons om het fosfaat- en het stikstofgehalte. Alle mest wordt bemonsterd en ook hoeveel je geladen of gelost hebt, wordt draadloos doorgegeven. Ook is het seizoenwerk, want je mag niet het hele jaar mest uitrijden. Dus zijn er altijd rustige en extreem drukke perioden.”

Tonnie en zijn collega Peter hebben hun trucks inmiddels een maand. “We zijn er heel blij mee en het rijdt fenomenaal. Hier kunnen we weer 15 jaar mee vooruit.”

Chauffeurs Tonnie Lamers en Peter van der Wijst zijn bij loonbedrijf Peter Loeffen nauw betrokken geweest bij de specificatie van hun eigen nieuwe Scania R520 V8’s.

 

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
03-01-2019
forestry.jpg

Scania: Een halve eeuw V8 motoren

Scania viert dit jaar het vijftig jarige bestaan van de V8 motoren. De eerste Scania V8 ooit was een LBT140, een truck…
Nieuws
14-01-2024
Hoitink Scania Torpedo (1)

Scania Torpedo Longline voor Hoitink

Van der Heijden Truckstyling heeft een unieke Scania Torpedo Longline aangepakt voor Walter Hoitink. Zo werd de truck…
Nieuws
15-08-2024
Heftruck3 (960 x 640)

Scania bij Heftruck Centrale: geen toeval meer

Een bewuste keuze: de Scania V8 van de Heftruck Centrale
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.