Het Zweedse transportbedrijf Jula Logistics zet momenteel een Scania R450 voor een 32 meter combinatie, bestaande uit twee trailers, om meer goederen per rit te kunnen vervoeren. Nu zetten ze de volgende stap: dergelijke combinaties per elektrische Scania transporteren.
Jula Logistics werkt sinds 2015 een combinatie die twee keer zo groot is als we gewend zijn, wat betekent dat er twee 40-voets containers mee kunnen. Deze combinatie heeft een totaal gewicht van maximaal 64 ton. Door meer goederen per rit te vervoeren en het aantal ritten tussen magazijn en overslagcentrum elke dag te verminderen, bespaart Jula energie en uitstoot tot 70 procent per vervoerde eenheid. De nieuwe, vol-elektrische Scania zal naar verwachting in de eerste helft van 2022 in gebruik worden genomen.
“We maken gebruik van intermodaal vervoer, waarbij de goederen per schip aankomen in Göteborg en worden overgeladen op treinen die naar Falköping gaan. Van daaruit worden de goederen het laatste stuk per vrachtwagen vervoerd naar ons magazijn in Skara. Om deze transportketen nu nog duurzamer te maken, zetten we een elektrische vrachtwagen in. Die betrekt elektriciteit van de zonnepanelen die we op ons magazijn gaan bouwen, zegt Lennart Karlsson, CEO van Jula Logistics.
Scania zegt met zowel prototypes als nieuwe businessplannen samen met klanten en andere partners naar duurzame oplossingen te zoeken. De oplossing waarmee Scania Jula Logistics gaat werken, zorgt ervoor dat het extra lange en zware voertuig na een oplaadbeurt gemakkelijk een paar keer heen en weer kan rijden van de overslag in Falköping naar het magazijn in Skara, een afstand van zo'n 60 km.