Nieuws
07-09-2023 | Door Iep van der Meer

Transportbedrijf VDT heeft twee Volvo FH 500 4x2 X-Low-trekkers gebruik genomen. Het bedrijf  zet de trucks met een oplegger en wipkar in als LZV-combinaties voor het transport van bloemen, planten, groenten, fruit en stukgoed. De nieuwe Volvo-trucks zijn geleverd door Volvo Group Truck Center Rijnsburg.

Met de aanschaf van de twee nieuwe trucks heeft VDT naast Volvo FH-bakwagens nu ook trekkers in de vloot. Belangrijke reden om nu voor Volvo FH I-Save-trekkers te kiezen, is omdat de trucks leverbaar zijn met een X-Low chassis, met een schotelhoogte van slechts 95 centimeter. “Deze trucks zetten we met nieuwe opleggers en een wipkar in als LZV-combinaties”, zegt Cock van Duijvenbode, eigenaar van VDT. “Door het verlaagde chassis kunnen we het laadvermogen van de trailers optimaal uitnutten. Mede dankzij het X-Low chassis hebben we een laadhoogte van 2,85 meter. Bovendien kunnen we in deze LZV-combinaties één Deense kar meer meenemen in vergelijking met de bakwagen LZV-combinaties.”

Met LZV door Duitsland

Met de keuze voor een LZV-combinatie - die bestaat uit een Volvo FH-trekker, oplegger en wipkar – vergroot VDT het werkgebied in Duitsland en België. “De Volvo FH-trekkers maken ons wagenpark ook flexibeler: als er een keer iets is dan is een trekker makkelijker te vervangen dan een bakwagen.”

Turbo Compound

De Volvo FH I-Save-trekkers zijn voorzien van de zuinige Turbo Compound-motor en het Long Haul Fuel-pakket met verschillende brandstofbesparende functies. Van Duijvenbode ziet het resultaat in de praktijk. “Met onze vorige combinaties hadden we een verbruik van 1 op 2,8. Onze nieuwe trucks halen een verbruik van 1 op 3,2. Op een jaarkilometrage van 120.000 kilometer scheelt dat behoorlijk. Naast de zuinige motor speelt ook een andere manier van koelen een rol in het lagere verbruik. De trailer en wipkar hebben een stand-alone koeling. Hiermee draait de PTO van de auto voor de koeling niet constant mee bij lege of niet geconditioneerde kilometers.” 

Verantwoord duurzaam transport

De aanschaf van zuinige trucks past in het duurzaamheidsbeleid van VDT. “Al sinds de oprichting in 2007 zijn we bezig met verantwoord duurzaam transport. We rijden al sinds 2009 met een LZV rond en nu hebben we onze vierde LZV-combinatie in gebruik genomen. Een van onze doelstellingen is om de CO2-uitstoot zo laag mogelijk te houden door een zo’n hoog mogelijke beladingsgraad te realiseren. Zo kunnen we de kosten voor onze opdrachtgevers en de impact op het milieu zo laag mogelijk houden. Een LZV kan tot 60 procent meer lading vervoeren in vergelijking met een standaard trekker-opleggercombinatie.”

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
22-11-2023
Volvo FH Electric (2)

Elektrische Volvo FH 'Truck of the Year 2024'

Voor het eerst is een elektrische truck uitgeroepen tot 'International Truck of the Year'. De Volvo FH electric…
Nieuws
19-12-2023
670_2023_TVB_Transport_Monster-003

Volvo FM bakwagens voor TVB Transport

Met de aanschaf van twee Volvo FM 6x2-bakwagens zet TVB Transport in op verjonging van het wagenpark.  Het bedrijf,…
Nieuws
18-12-2023
RoadTrip (18)-1400

Met een F16 van Italië naar Zwitserland

Onze William Siben maakte onlangs een rit met een schitterende Volvo F16 van Zurkirchen. Hij was mee naar een uniek…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.