Met de aanschaf van de twee nieuwe trucks heeft VDT naast Volvo FH-bakwagens nu ook trekkers in de vloot. Belangrijke reden om nu voor Volvo FH I-Save-trekkers te kiezen, is omdat de trucks leverbaar zijn met een X-Low chassis, met een schotelhoogte van slechts 95 centimeter. “Deze trucks zetten we met nieuwe opleggers en een wipkar in als LZV-combinaties”, zegt Cock van Duijvenbode, eigenaar van VDT. “Door het verlaagde chassis kunnen we het laadvermogen van de trailers optimaal uitnutten. Mede dankzij het X-Low chassis hebben we een laadhoogte van 2,85 meter. Bovendien kunnen we in deze LZV-combinaties één Deense kar meer meenemen in vergelijking met de bakwagen LZV-combinaties.”
Met LZV door Duitsland
Met de keuze voor een LZV-combinatie - die bestaat uit een Volvo FH-trekker, oplegger en wipkar – vergroot VDT het werkgebied in Duitsland en België. “De Volvo FH-trekkers maken ons wagenpark ook flexibeler: als er een keer iets is dan is een trekker makkelijker te vervangen dan een bakwagen.”
Turbo Compound
De Volvo FH I-Save-trekkers zijn voorzien van de zuinige Turbo Compound-motor en het Long Haul Fuel-pakket met verschillende brandstofbesparende functies. Van Duijvenbode ziet het resultaat in de praktijk. “Met onze vorige combinaties hadden we een verbruik van 1 op 2,8. Onze nieuwe trucks halen een verbruik van 1 op 3,2. Op een jaarkilometrage van 120.000 kilometer scheelt dat behoorlijk. Naast de zuinige motor speelt ook een andere manier van koelen een rol in het lagere verbruik. De trailer en wipkar hebben een stand-alone koeling. Hiermee draait de PTO van de auto voor de koeling niet constant mee bij lege of niet geconditioneerde kilometers.”
Verantwoord duurzaam transport
De aanschaf van zuinige trucks past in het duurzaamheidsbeleid van VDT. “Al sinds de oprichting in 2007 zijn we bezig met verantwoord duurzaam transport. We rijden al sinds 2009 met een LZV rond en nu hebben we onze vierde LZV-combinatie in gebruik genomen. Een van onze doelstellingen is om de CO2-uitstoot zo laag mogelijk te houden door een zo’n hoog mogelijke beladingsgraad te realiseren. Zo kunnen we de kosten voor onze opdrachtgevers en de impact op het milieu zo laag mogelijk houden. Een LZV kan tot 60 procent meer lading vervoeren in vergelijking met een standaard trekker-opleggercombinatie.”