De Bruin uit Surhuisterveen was ooit een begrip in heel Europa. Honderden van deze witte trucks met de bekende bruin- gele knoop als logo reden in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw, tot de overname door Vos Logistics. Alles van voor die tijd, vanaf de oprichting in 1923 tot aan de overname wordt beschreven in een dik, en rijk geïllustreerd boek.
Het bijzondere aan het De Bruin boek is dat dit nu eens niet het initiatief was van de directie, maar van een groep ex chauffeurs. Gerrit de Boer, Wiebe Oegema en Karst Wierenga hebben een groot aantal mensen bereid gevonden om de schoenendoos met foto’s onder het bed vandaan te halen en hun verhalen op te schrijven. Dit resulteerde vooral in een enorm lijvig boekwerk van 423 pagina’s met verhalen van planners, de truckdealers, de anekdotes van de monteurs, klanten, chauffeurs en uiteraard ook van directeur Albert de Bruin.
De hele geschiedenis van het bedrijf wordt behandeld, vanaf de oprichting als bodedienst in 1923 tot aan de overname. Daarmee kwam er een einde aan het bedrijf, en eigenlijk aan een heel tijdperk. In de wilde jaren zeventig begon het echte internationale werk op grote schaal met de Volvo’s F88, en later de F89. De Bruin Transport schroomde niet om naar landen als Portugal of Italië te rijden, maar ook Scandinavië was vaste kost voor de pioniers uit die tijd. De snelheidsbegrenzer was nog niet uitgevonden, en natuurlijk waren er toen ook regels, maar de papieren schijven waren wat eenvoudiger weg te werken dan alle digitale data die chauffeurs vandaag de dag achtervolgen.
De Bruin Transport werd vooral groot met volume transporten. Aanvankelijk met standaard combi’s maar later met volume combinaties met topsleepers. De concurrentie uit het Oosten en daarmee de dalende prijzen maakten het echter steeds moeilijker voor het bedrijf. De overnames van Lommerts, en later het Oost Duitse Ostseetrans konden het bedrijf ook niet overeind houden waardoor in 1999 de knoop letterlijk werd doorgehakt om het bedrijf te verkopen aan Harry Vos. Ook die slaagde er niet in om het ooit zo florerende Friese bedrijf te laten renderen waardoor de activiteiten in Surhuisterveen zijn gedoofd.
Nogmaals, ik heb het enorme boek nog niet volledig gelezen maar de stukken die ik las zijn stuk voor stuk voltreffers. Een prachtig stuk transportgeschiedenis is hiermee vastgelegd voor het nageslacht. Iets wat ook voormalig Commissaris van de Koningin in Friesland, Hans Wiegel beaamt. Hij schreef hoogstpersoonlijk het voorwoord.
Je kunt het boek vinden bij de boekhandels in Surhuisterveen, Marum, Burgum en Zuidhorn of het online bestellen via ">deze link!