Van den Bosch wijst op complexiteit inzake advies advocaat-generaal

Nieuws
03-05-2020 | Door Tim de Jong

Van den Bosch Transporten reageert op de eigen website op de berichtgeving van het FNV inzake de diverse rechtszaken die lopen over het vermeend tekortdoen van buitenlandse chauffeurs bij het transportbedrijf.

“Naar aanleiding van vragen van de Hoge Raad aan het Europese Hof van Justitie in Luxemburg over de uitleg van Europese regels, heeft  de advocaat-generaal op 30 april 2020 zijn advies uitgebracht over hoe in zijn ogen het Europese recht moet worden toegepast. Dit betreft met name de vraag of de Detacheringsrichtlijn van toepassing is op het internationale wegvervoer. Dit advies is vooruitlopend op een definitieve uitspraak van het Europese Hof inzake de rechtszaak die vakbond FNV heeft aangespannen tegen Van den Bosch Transporten”, begint Van den Bosch zijn uitleg.

Welk recht?

“De toepasbaarheid van de Detacheringsrichtlijn in het internationale wegvervoer is al jaren onderwerp van discussie. Het advies van de advocaat-generaal is dat de Detacheringrichtlijn van toepassing is op het wegvervoer. De advocaat-generaal neemt echter geen standpunt in welk recht van toepassing is en welk loon chauffeurs zouden moeten krijgen. Dat wordt aan de nationale rechter overgelaten”, aldus Van den Bosch.

Complexiteit

In een reactie benadrukt CEO Rico Daandels van Van den Bosch Transporten nogmaals de complexiteit van deze materie: “De toepasbaarheid van de geldende Detacheringsrichtlijn binnen het internationale wegtransport heeft herhaaldelijk tot discussie geleid. Ook de advocaat-generaal staat in zijn advies stil bij de complexiteit ervan en neemt geen standpunt in over de vraag welk recht in deze specifieke zaak van toepassing is. Tevens zegt hij niets over hoe tot vaststelling van toepasselijk recht moet worden gekomen. Dat is uitdrukkelijk voorbehouden aan de nationale rechter. Wij kijken uit naar de uitspraak van het Europese Hof en hopen daarmee duidelijkheid te verkrijgen over hoe een internationale chauffeur in Europa verloond moet worden.”

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
14-03-2018
Poolse_chauffeur.jpg

Poolse chauffeur wellicht stukken duurder

De Poolse overheid wil de beloning van chauffeurs anders gaan beoordelen. Het komt erop neer dat de constructie…
Nieuws
01-09-2017
euro-munten.jpg

ETUI: 'Loonkloof tussen oost en west is gegroeid'

Volgens de ETUI, een denktank van de Europese vakbonden, toont onderzoek aan dat de loonkloof tussen…
Nieuws
26-02-2018
Deutsche_Post_streetscooter.jpg

Deutsche Post moet Tsjechische chauffeur 10k betalen

Het Duitse postbedrijf heeft een zaak verloren tegen een Tsjechische chauffeur die naar de rechtbank…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.