Infra- en Reclycingdienstverlener Van Werven uit Oldebroek koos onlangs voor de aanschaf van zes Scania vrachtwagens waarvan er één als LZV gaat rijden. Na een goede marktoriëntatie gaven de gunstige Total Cost of Ownership en de zuinige motoren de doorslag. Vanwege de goede ervaringen werd zeer recent zelfs een zevende Scania aan het wagenpark toegevoegd.
Van Werven koos voor vijf containertrucks waarvan er twee met een haakarmchassis en drie met een kabelrolinstallatie zijn uitgerust. De zesde auto is een Scania 450 met een G-cabine die voor een stenentrailer staat waarmee het bedrijf stalen rijplaten vervoert en legt. Deze auto heeft een door CUP Engineering opgebouwde voorziening waardoor de chauffeur vanaf de kraan van de cabine ook de auto kan laten besturen. “Los van het feit dat dit enorm veel tijd spaart, vonden wij het ook een geruststellend idee dat de afstandsbediening in samenwerking met Scania ontwikkeld is en dat de importeur er volledig achterstaat,” aldus directeur Cor van Werven.
Van Werven koos voor vier van de zes trucks bewust voor de lage P-Cabine. “In ons werk moeten we veel in- en uitstappen. De lage instap van de P-cabine is daar een voordeel.” De vier trucks kregen de 410 pk sterke zuinige Scania zescilinder SCR-only motor. “Dat is meer dan voldoende vermogen voor wat wij er mee doen. Het feit dat de krachtbron geen EGR klep heeft, sprak ons ook aan. Want wat er niet op hoeft te zitten, gaat ook niet kapot.”
De nieuwe LZV van Van Werven krijgt de configuratie van een containerchassiswagen met een trailer. “Bij ons gaat het om het volume voordeel. Wij kunnen nu containers meenemen waarmee we vooral Huisvuil, GFT, Papier, Kunststoffen en Groenafval mee gaan vervoeren. Dat we deze auto hebben uitgerust met een geijkte weeginstallatie is vooral omdat we dan niet steeds eerst naar een weegbrug hoeven te rijden.” Dit bespaard kilometers en daarmee tijd. Recent kreeg Van Werven Scania nummer zeven afgeleverd. Dit betrof een G450 6X4 met een Palfinger kraan.
Hoewel Van Werven geen bedrijf is waar men van kwistig met de accessoires omgaat, koos men wel bewust voor luchtgeveerde voorassen op de containervoertuigen. “We wilden 9 ton op de vooras hebben zonder dat die te hoog zou komen. Maar we rijden ook geregeld op onverhard terrein. Dan is het wel weer fijn als je de truck iets hoger kunt zetten. Ik hoor van de jongens dat ze er blij mee zijn,” aldus Van Werven.“
Van Werven is een gespecialiseerde dienstverlener op het gebied van infra en recycling. Het bedrijf heeft de basis in Oldebroek maar werkt inmiddels landelijk vanuit 12 locaties. Van Werven levert en vervoert grondstoffen, zoals zand, grond, granulaat en compost. Van Werven verwerkt jaarlijks 400.000 ton reststoffen tot gerecycled product. Een belangrijk onderdeel van het bedrijf is de containerservice voor bedrijven en particulieren.