Scania heeft bij twee klanten enkele trucks geleverd voorzien van de nieuwe 13 liter LNG-motor.
LNG wint als brandstof aan populariteit onder vervoerders die hun activiteiten willen verduurzamen. Met 410 pk en 2000 Nm is de nieuwe gasmotor geschikt voor vrijwel alle gangbare vormen van transport, inclusief toepassing als LZV trekker. Er is vanuit heel Europa veel vraag naar de nieuwe LNG trucks maar Nederland loopt voorop.
Een tweetal vervoerders heeft de shift naar duurzaam transport voortvarend ingezet en als één van de eersten gekozen voor de nieuwe 13-liter gasmotor. Onder hen zijn gerenommeerde bedrijven als Meijndert Trucking en AB Transport Group. Meijndert plaatste een order voor vijf nieuwe Scania 13-liter LNG voertuigen in ADR uitvoering. Scania heeft in 2015 de eerste 340 pk LNG ADR truck bij Meijndert geleverd. Shell is de leverancier voor de LNG bij Meijndert en samen compenseren zij de CO2-uitstoot zodat Meijndert met de LNG trucks CO2-neutraal transport kunnen aanbieden.
Duurzaamheid speelt ook bij AB Transport Group een belangrijke rol. Nadat de transportspecialist in de agri- en foodsector eerder al twee Scania 340 pk LNG voertuigen in de vloot opnam heeft het bedrijf nu een order geplaatst voor nog eens vier LNG voertuigen, maar dan met de 410 pk 13-liter motor.
De nieuwe 13-liter gasmotor draait altijd in combinatie met Scania Opticruise, de automatische versnellingsbak van Scania. Meer over deze ontwikkelingen op www.transportenmilieu.nl