De veertig FH aero’s zijn niet allemaal gelijk. Zeventien exemplaren zijn 460 4x2 trekkers, acht zijn uitgevoerd als low-deck trekkers. Ook zijn er veertien 6x2 bakwagens bij, die Kooiker inzet als volumecombi. Tenslotte omvat de bestelling ook nog één elektrische trekker. Alle vrachtwagens zijn voorzien van de Globetrotter XL-cabine en worden dit jaar geleverd. De eerste exemplaren rijden ondertussen al rond.
“Bij Kooiker Logistiek kijken we continu hoe we stappen kunnen zetten om duurzamer te werken en te rijden”, zegt René Visser, samen met Jorne Hornstra eigenaar van het bedrijf. “Met de Volvo FH Aero zien we kansen om daarin weer een mooie sprong voorwaarts te maken. Hij is nu qua verbruik en CO2-uitstoot de zuinigste truck van Volvo voor lange-afstandstransport. Daarom hebben we besloten om dit jaar, bovenop de reguliere vervanging, versneld een aantal extra trucks te vervangen zodat we een extra grote stap zetten in de verduurzaming van ons wagenpark.”
Deze beslissing heeft natuurlijk ook te maken met de vrachtwagenheffing, die over ongeveer een jaar in Nederland ingaat. De Volvo FH Aero heeft een gunstige Vecto-score, waardoor de tarieven voor de vrachtwagenheffing en de Duitse Maut een stuk lager liggen. Daarnaast is de aanschaf van de nieuwe vrachtwagens ook een goede gelegenheid om het hele wagenpark in dezelfde huisstijl te krijgen.