Veldhuizen levert speciale Mercedes Arocs 6x6 WS

Nieuws
18-05-2017 | Door Tim de Jong

Al jaren rijdt Van der Donk Transport met Wide Spread Gestuurde 6x6 voor het transport van Natuursteen en Siergrind. Voor de leveringen bij particulieren is de gestuurde achteras erg belangrijk. Maar door ervaringen van  bestaande auto’s met gestuurde achterassen wilde  de eigenaar  geen achteraf bijgebouwde elektronische sensoren  meer op de nieuwe auto  hebben.

Van der Donk ging op zoek naar een auto met een betrouwbaar stuursysteem.  Om lage onderhoudskosten en een hoog laadvermogen te combineren, heeft Van Der Donk Transport  gekozen voor een auto met een mechanisch gestuurde Wide Spread oplossing van Veldhuizen.

Als basis is gekozen voor een Mercedes Arocs 3336 6x6 die af fabriek geleverd wordt met een winterdienst uitvoering. De winterdienst uitvoering heeft standaard een zwaarder stuurhuis en  zwaardere voorbanden, zodat het technische draagvermogen op de vooras 10,5 ton is.

De Mercedes wordt standaard af fabriek geleverd met twee 13 tons achterassen.  De originele veren worden hergebruikt en zijn gemonteerd aan de originele ophangpunten van de Mercedes. De asafstand wordt wel vergroot naar 1,81m zodat het asstel de volledige 23 ton aan laadvermogen heeft.  Zo ontstaat een veersysteem dat volgens Veldhuizen vrijwel geen onderhoudskosten heeft.

Als stuurinrichting is gekozen voor een mechanisch stuursysteem dat rechtstreeks met het stuurhuis van de auto is verbonden. Zo zijn er geen bijgebouwde hydraulische systemen en elektronica op de auto aanwezig . Hierdoor wordt voorkomen dat de vrachtwagen mogelijk uitvalt door storingen in de elektronica. En blijven de  onderhoudskosten van het veer-  en stuursysteem tussen de 50 en 70% lager dan van andere systemen.

De Mercedes Arocs van de firma Van Der Donk is bij de firma Janssen Hydrauliek in Oss  voorzien van een HMF 2120 K3 kipperkraan met een capaciteit van 1.800kg  op  tien meter.  Aan deze kraan hangt een 1M brede Kingshofer grijper.  Tevens is de auto door Rondaan voorzien van een 25 ton Hydrolift Haakarm systeem en een  Hyva container met hydraulisch zijbord en aluminium afdek kappen .

Het eigen gewicht van de auto, kraan en haakarm is 18.400 kg.  Op een kenteken met een totaal gewicht van 33 ton blijft er een laadvermogen over van 14.600kg.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
30-06-2025
Scania test truck

Scania test autonoom en camera's

Scania liet in 2021 camera's zien die onder de zijruiten bevestigd waren tijdens een introductie in Zweden. Daarna hebben…
Nieuws
30-06-2025
gwm_g1050_hybrydowy_ciagnik_6

Chinese krachtpatser met 1050 pk

De Chinezen blijven ons verbazen. Eerst kwam Shacman met een Actros kloon met 840 pk en nu komt Great Wall Motors met…
Nieuws
30-06-2025
USA (960 x 743)

Begrenzer voor trucks in Amerika van de baan

Dankzij een nieuw pakket maatregelen gaat de invoering van de begrenzer niet door.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.