Veldhuizen levert speciale Mercedes Arocs 6x6 WS

Nieuws
18-05-2017 | Door Tim de Jong

Al jaren rijdt Van der Donk Transport met Wide Spread Gestuurde 6x6 voor het transport van Natuursteen en Siergrind. Voor de leveringen bij particulieren is de gestuurde achteras erg belangrijk. Maar door ervaringen van  bestaande auto’s met gestuurde achterassen wilde  de eigenaar  geen achteraf bijgebouwde elektronische sensoren  meer op de nieuwe auto  hebben.

Van der Donk ging op zoek naar een auto met een betrouwbaar stuursysteem.  Om lage onderhoudskosten en een hoog laadvermogen te combineren, heeft Van Der Donk Transport  gekozen voor een auto met een mechanisch gestuurde Wide Spread oplossing van Veldhuizen.

Als basis is gekozen voor een Mercedes Arocs 3336 6x6 die af fabriek geleverd wordt met een winterdienst uitvoering. De winterdienst uitvoering heeft standaard een zwaarder stuurhuis en  zwaardere voorbanden, zodat het technische draagvermogen op de vooras 10,5 ton is.

De Mercedes wordt standaard af fabriek geleverd met twee 13 tons achterassen.  De originele veren worden hergebruikt en zijn gemonteerd aan de originele ophangpunten van de Mercedes. De asafstand wordt wel vergroot naar 1,81m zodat het asstel de volledige 23 ton aan laadvermogen heeft.  Zo ontstaat een veersysteem dat volgens Veldhuizen vrijwel geen onderhoudskosten heeft.

Als stuurinrichting is gekozen voor een mechanisch stuursysteem dat rechtstreeks met het stuurhuis van de auto is verbonden. Zo zijn er geen bijgebouwde hydraulische systemen en elektronica op de auto aanwezig . Hierdoor wordt voorkomen dat de vrachtwagen mogelijk uitvalt door storingen in de elektronica. En blijven de  onderhoudskosten van het veer-  en stuursysteem tussen de 50 en 70% lager dan van andere systemen.

De Mercedes Arocs van de firma Van Der Donk is bij de firma Janssen Hydrauliek in Oss  voorzien van een HMF 2120 K3 kipperkraan met een capaciteit van 1.800kg  op  tien meter.  Aan deze kraan hangt een 1M brede Kingshofer grijper.  Tevens is de auto door Rondaan voorzien van een 25 ton Hydrolift Haakarm systeem en een  Hyva container met hydraulisch zijbord en aluminium afdek kappen .

Het eigen gewicht van de auto, kraan en haakarm is 18.400 kg.  Op een kenteken met een totaal gewicht van 33 ton blijft er een laadvermogen over van 14.600kg.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
16-05-2025
DAF XG+ Kings Danmark (5)

The Kings Transport kiest DAF

The Kings Transport, kortweg TKT uit het Deense Lejre heeft een nieuwe DAF XG+ laten opbouwen door Lavmands A/S. 
Nieuws
15-05-2025
F-16 landingsgestel van DAF Special Products

Wat DAF betekende voor de F16 straaljager

In het DAF museum staat een landingsgestel van een F16 straaljager. Dat lijkt een vreemde eend in de bijt maar…
Nieuws
15-05-2025
Truckstop USA (960 x 720)

USA: geen chauffeur als je geen Engels spreekt

President Trump heeft een verordening getekend die chauffeurs verplicht Engels te spreken.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.