Vredeveld SiLogistics is met een nieuwe Volvo FH 460 6x2-trekker begonnen met het transport van waterstof. De truck wordt ingezet voor het bevoorraden van een waterstofvulpunt in Pesse. De Volvo FH ADR-trekker wordt zelf gewoon aangedreven met een dieselmotor.
“Distributie van waterstof is voor ons een nieuwe activiteit”, zegt Mischa Vredeveld, algemeen directeur van de Vredeveld Group, waarvan Vredeveld SiLogistics een van de bedrijfsonderdelen is. “We zijn benaderd door een partij die waterstoftankstations exploiteert. Onder meer in Pesse is een pompstation met alternatieve brandstoffen, waarvan waterstof er één is.”
Vredeveld begint vooralsnog met één nieuwe Volvo FH 460 6x2-trekker met het transport van waterstof. Binnenkort worden er nog twee identieke Volvo’s FH in gebruik genomen die voor deze, of andere, transportwerkzaamheden van Vredeveld kunnen worden ingezet. De Volvo FH ADR-trekkers zijn voorzien van een midliftas. Vredeveld: “Daar hebben we voor gekozen om het laadvermogen en de aslastverdeling te optimaliseren. Deze uitvoering heeft een lager eigengewicht dan een conventionele 6x2-trekker en biedt netto drie ton laadvermogen meer.
Vredeveld Group kijkt zelf ook nadrukkelijk naar de mogelijkheden van alternatieve brandstoffen. Vredeveld: “We denken dat waterstof de toekomst is voor ons type transport. Daarom zijn we onderdeel van een consortium met verladers, vervoerders, universiteiten, overheden en toeleveranciers waarbij we gezamenlijk kijken hoe we de transitie van diesel naar waterstof kunnen vormgeven en hoe we waterstoftrucks op de weg krijgen.”
Zestien nieuwe Volvo FH-trekkers
Naast de drie Volvo FH 460 ADR-trekkers neemt Vredeveld Group de komende maanden ook dertien nieuwe Volvo FH 460 4x2-trekkers in gebruik voor andere transportwerkzaamheden. “Deels vervanging en deels uitbreiding van de vloot”, zegt Mischa Vredeveld. “De 4x2-trekkers worden ingezet voor bulktransport en het transport van kalkzandsteen, dat wij doen voor een vaste opdrachtgever.” D