Heemskerk Slootweg Transport uit Noordwijkerhout heeft maar liefst vier nieuwe Scania's in gebruik genomen. Het gaat daarbij om de V8 modellen met 520 en 580 pk in de nieuwste, SCR-only uitvoering.
De aanschaf betkent een terugkeer op het Scanianest voor het transportbedrijf. “We reden vroeger Scania. Maar we hebben gemerkt dat andere merken die daarna kwamen, het toch niet zolang zonder problemen uithouden als een Scania,” geeft mede-eigenaar Willem Jan Heemskerk toelichting over de aankoop. “Een belangrijke beweegreden om deze vier trucks te kopen, was dat de nieuwe V8 motoren geen EGR-klep meer hebben. Daar hebben wij in ons werk met heel veel stof problemen mee. Als je dan diep in je hart al V8-fan bent en het kan nu óók nog eens met SCR-only dan is de stap snel gemaakt. Een ander deel zit in het contact met de dealer in Rijnsburg. Wij werken ook op ons gevoel en als je een goede klik met je dealer hebt, gaat het allemaal wel makkelijker.”
Heemskerk Slootweg is voor een 75 procent een internationale transporteur van compost en allerlei afval- en reststoffen en voor het overige handelaar in vaste mest. Daarbij toont het bedrijf zich ook heel innovatief bijvoorbeeld met de co-ontwikkeling van een speciale natuurcompost die de bodemweerbaarheid tegen schimmel in de bollenteelt tegengaat. Naast Willem Jan Heemskerk zijn ook Edwin Heemskerk en Cor Slootweg betrokken bij de leiding van het bedrijf. Het bedrijf rijdt met afzetbakken, gewone trailers en Walkingfloor opleggers. Qua kilometrage niet bijzonder intensief, maar mede vanwege de late laad- en lostijden zijn de chauffeurs toch niet elke nacht thuis en slapen ze in de cabine.
R- én S cabines
Bij de aanschaf van de nieuwe Scania’s heeft Heemskerk Slootweg stevig uitgepakt. “Zelf houden we ook van een mooie motor, maar we doen dit ook voor onze chauffeurs. Die geven zich dag in dag uit voor de volle 100%. Dan moet je ook wat terugdoen, toch? Dat is duidelijk gebeurd. Hoewel de directie uiteraard het laatste woord heeft, mochten de chauffeurs wel aangeven wat ze wilde hebben. Met soms verrassende uitkomsten. Zo kozen twee chauffeurs op ‘hun’ S520 6x2 bakwagenchassis met hefbare dubbellucht uitgevoerde sleepas voor een S-cabine met het hoogste dak. Maar één chauffeur wilde voor zijn 520 8x2 bakwagenchassis met twee sturende assen en een naloper met dubbellucht juist een R-cabine met een normaal dak. “Dat komt omdat de 6x2 voertuigen zijn uitgerust met een haakarm en de 8x2 een kabelsysteem heeft. Die chauffeur moet veel meer in- en uitstappen en heeft daarom heel wijs, bewust gekozen voor een R-cabine met slechts drie instaptreden,” aldus Willem Jan Heemskerk. De andere auto is een S 580 8x2 met meesturende vooras en een optrekbare dubbellucht naloopas. “Die auto is net af-fabriek,” weet Heemskerk. “Hij gaat in de mest rijden en krijgt daarom een Robsondrive tussen aangedreven as en de sleepas. Het mooie is dat de tweede stuurbare as ook optrekbaar is, maar dan niet meer meestuurt. Dat komt omdat Scania is afgestapt van de gedwongen besturing en dat nu elektrisch/hydraulisch doet. Dat bouwt ook lager en dat is in ons werk wel fijn met die hoge bakken.”
King of the Road
Alle vier de voertuigen zijn uitgerust met een King of the Roadpakket. “Je kunt wel achteraf allerlei leer in die cabine gaan plakken, maar af fabriek vinden wij het veel chiquer en netter. Vooral die rode accenten en stiksels vind ik mooi. Verder heb ik overal het leerpakket, het LED pakket en een Premium pakket op laten zetten en de chauffeurs kozen unaniem voor een optionele kastenwand in plaats van een bed.
Scania 143
Hoe mooi de NGS ook is, het Scaniabloed kruipt bij Heemskerk waar het niet gaan kan. “In de drukke tijd zit ik zelf ook nog een anderhalve dag op de auto. Maar dan wel op onze volledig in eigen huis gerestaureerde 143 Streamline met 500 pk V8 motor. Hier heeft ome Arie – dat is de broer van de oprichter van ons bedrijf - heel veel uren in zitten. Alleen dat geluid al via de staande uitlaten! Die auto hebben we helemaal weer in nieuwstaat teruggebracht. En we sparen hem niet. Niemand weet wat hij precies gelopen heeft maar de eerste eigenaar deed hem weg met één miljoen. Sinds die tijd is hij overal geweest voor wij hem kochten dus dat kunnen er nu zomaar twee zijn zonder dat de motor gereviseerd is. Dat is pas kwaliteit! Wel is het jammer dat je bij steeds minder bedrijven welkom bent, de euro eisen spelen daar een rol.”