Nieuws
05-05-2021 | Door Tim de Jong

DJK Logistics wil met de keuze voor vijf Iveco S-Way NP trekkers op LNG een aanzienlijke CO₂-reductie realiseren en zich tegelijkertijd voorbereiden op een toekomst met zero-emissiezones. Met de komst van de LNG trucks is DJK Logistics tevens klaar voor de stap naar Bio-LNG, waarmee zij de uitstoot van koolstofdioxide in theorie kunnen verlagen met 95%.

DJK Logistics in Coevorden is een jong bedrijf dat gespecialiseerd is in het transport van losgestorte bulkgoederen zoals houtsnippers, papier, veevoeders en gerecycled materiaal. De Iveco S-Way NP’s worden met walking-floor trailers voornamelijk ingezet om per rit ruim 94 kuub aan losgestorte goederen te transporteren naar diverse locaties in Scandinavië, Oostenrijk, Duitsland, België en Noord-Frankrijk.

Hoogst haalbare actieradius
Het verkleinen van de CO₂-footprint was voor DJK Logistics een belangrijke reden om te kiezen voor Iveco-trucks op vloeibaar aardgas. Daarnaast woog het in grote mate mee dat zij hiermee ondanks de walking-floor combinatie tóch een actieradius kunnen halen van naar verwachting 1.500 kilometer. Dit is mogelijk door een unieke oplossing, waarbij een RVS hydrauliektank met een inhoud van 120 liter middenin het chassis is weggebouwd. Hierdoor is er ruimte voor twee LNG-tanks met een inhoud van 200 kilogram, waardoor er minder tankbeurten nodig zijn. Het PTO-systeem is uitgerust met een plunjerpomp die 110 liter levert bij 840 toeren en maximaal 250 bar.

Duurzaam
De olieverversingsintervallen zijn bij de Iveco S-Way NP’s bovendien standaard op 90.000 km, waardoor de LNG-trucks een maximale uptime kennen. DJK Logistics kan bij haar aanwinsten bovenal bouwen op minimale onderhoudskosten. De S-Way’s zijn namelijk uitgerust met een Cursor 13 NP 460-motor die een laag brandstofverbruik combineert met een efficiënt verbrandingsproces van uitlaatgassen door de aanwezigheid van een driewegkatalysator. Dit systeem vereist geen additieven, geen roetfilter of uitlaatgasrecirculatie, zodat het weinig onderhoud nodig heeft. 

Stap naar Bio-LNG is dichtbij
Steeds meer overheden willen de opwarming van de aarde een halt toeroepen. Mede hierdoor is het voor Henk Kelly, Directeur van DJK Logistics, logisch om te kiezen voor de aanschaf van LNG-trucks. “De CO₂-taks in Duitsland is al een feit en ook in Oostenrijk zijn er maatregelen getroffen door de introductie van een rijverbod voor dieseltrucks. Hierdoor is het voor dieseltrucks ‘s nachts niet meer toegestaan om over de A12 in Tirol te rijden. De kans is zeer aannemelijk dat er meer overheidssancties volgen. Daar spelen we met onze Iveco S-Way NP’s op in. Daarnaast zijn we nu klaar voor de stap naar Bio-LNG, waardoor wij ons wagenpark verder kunnen verduurzamen. Onze klanten juichen bovendien de komst van LNG-trekkers toe, waardoor wij gezamenlijk een bijdrage kunnen leveren aan een schonere wereld.”

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
03-07-2025
IEP_8511-1400

Nathalie wint Kivits LZV met Mail&Win actie

Nathalie Wichers- Bol is de winnaar van de Mail&Win actie die wij samen met Jorn 'Badraaf' van Hooft en…
Nieuws
03-07-2025
Reining 400e DAF truck (7)-1400

Retro kleuren voor 400e DAF van Reining Transport

Reining Transport uit Hoogezand/Kolham bestaat dit jaar 100 jaar. In die tijd bouwde het bedrijf een…
Nieuws
03-07-2025
Opijnen1 (960 x 640)

Van Opijnen overgenomen door Thomassen

Wederom een flinke overname: Van Opijnen uit Deventer wordt overgenomen door de Thomassen Groep.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.