“Eigenlijk zouden wij in eerste instantie de auto met kipper opbouw laten uitvoeren. Maar om aan de vraag van onze opdrachtgevers te voldoen en de auto voor meerdere toepassingen in te kunnen zetten, is gekozen voor een 30 tons kabelafzetsysteem van HTS-NCH in combinatie met een HMF 1943 Z2 kraan met knijper”, aldus chauffeur Bas van de Haar. De keuze voor de 530 pk sterke V8- motor is al even goed uit te leggen. Nu was de tijd. ”De regelgeving en de zero emissie zones zorgen ervoor dat het steeds moeilijker wordt om met dit soort voertuigen in de stad te werken.”
De Scania R530 10x4 met een CR20H cabine en een V8 is een bijzondere verschijning. Hij wordt ingezet voor het vervoer van materiaal voor de wegenbouw, asfalt en gladheidsbestrijding van de snelwegen A9 en A22. Daarom kan de auto worden voorzien van een DIN plaat om de snelwegen sneeuwvrij en begaanbaar te houden. De rondom luchtgeveerde Scania is naast de fraaie lichtmetalen velgen voorzien van extra verlichting, luchthoorns op het dak, zwaailampen en flitsers en een verlengde zonneklep. De Scania spatlappen onder voorbumper maken het plaatje af. De truck werd geleverd door Scania Amsterdam.
“Hoewel vaak wordt gedacht dat het brandstofverbruik van een V8 hoog zou zijn, is het ons al bijzonder meegevallen. In combinatie met de G33CM Opticruise versnellingsbak noteerden wij een verbruik van 1 op 4,” aldus de trotse chauffeur. Met het oog op de duurzaamheid rijdt de Scania overigens altijd op HVO100.