Vandaag werd bekend dat de topmannen van Traton, de truckdivisie van Volkswagen, en de topman van MAN, medio volgende week weg moeten zijn. Tegenvallende resultaten en verschillen van inzicht zouden hieraan ten grondslag liggen.
De veelbesproken Duitse topman van Traton, Andreas Renschler (foto) wordt gedwongen zijn functie op te geven, maar in officiële berichtgeving staat dat hij een heel sterke truckdivisie heeft neergezet met daarin kroonjuwelen zoals MAN, Scania en Volkswagen do Brasil. Geen beter moment dus om nu de leiding over te geven, laat Renschler onze Duitse collega’s weten.
Het is maar hoe je het bekijkt.
Een belangrijk doel was om de truckdivisie van Volkswagen, die Traton werd gedoopt, als zelfstandig bedrijf naar de beurs te brengen. Uiteindelijk lukte dat, en daar zal de 62-jarige Renschler zelf niet slechter van zijn geworden. Het vertrek van de mannen volgt op aangekondigde ontslagrondes bij Scania en MAN. Dat is natuurlijk een reactie op de coronacrisis, maar er is meer aan de hand. Experts twijfelen of de concernleiding van Volkswagen wel zo tevreden was over het rendement van de truckdivisie. In elk geval lijkt het erop, dat het ontslaan van een zesde deel van het personeelsbestand van MAN nog altijd niet begonnen is. Dat zou steken in Wolfsburg.
Daarbij moet zijn opgevallen, dat de omzetten van Scania en MAN niet teveel verschilden, maar dat Scania een bijna vijf keer zo hoog resultaat wist te bereiken als MAN. Scania is altijd al een lieveling van Volkswagen geweest. De autobouwer nam het Zweedse truckbedrijf, dat een grote fabriek in Zwolle heeft, voor veel geld over van de toenmalige aandeelhouders. Daarmee haalde VW de best renderende truckfabrikant van Europa binnen. Het valt op dat bij de ingreep die VW nu uitvoert, Scania buiten schot blijft.
Te hopen is, dat de zojuist geïntroduceerde nieuwe truckgeneratie van MAN, alsmede het prille succes van MAN als bestelautobouwer, de rust zal doen weerkeren in München. Te hopen is ook dat de nieuwe managers van Traton, die hoogstwaarschijnlijk het charisma van Renschler missen, de boel bij elkaar weten te houden en erin slagen het concern verder uit te bouwen.