Volkswagen leent twintig miljard op de kapitaalmarkt om de aanstaande claims en boetes te kunnen betalen als gevolg van de fraude met uitlaatgas emissies. De geruchten over de mogelijke verkoop van Scania komen in de wereld omdat VW op niet al te lange termijn al dat geld weer aan de banken moet terugbetalen. Dat zou kunnen, speculeren Scandinavische media, door bijvoorbeeld Scania als onderpand te geven aan de banken, mocht het zijn betalingsverplichtingen niet na kunnen komen.
Toen twaalf jaar geleden Scania zou worden overgenomen door Volvo Trucks, werd de waarde van Scania geschat op dertien miljard. Dat zal nu ongetwijfeld weer wat meer zijn. De overname werd door Brussel geblokkeerd, tot grote frustratie van Volvo.
Dat is natuurlijk heel wat anders dan dat VW zijn truckmerk Scania 'wil' verkopen. Binnen de truckdivisie die Volkswagen heeft opgetuigd, spelen Scania en MAN een heel verschillende rol. Vast staat, en dit is onderzocht door externe deskundigen, dat Scania nog altijd het meest winstgevende en efficiënte truckmerk is in de gehele mondiale truck industrie. Dit verklaart waarom destijds VW-topman Ferdinand Piëch dit merk zo graag aan VW wilde toevoegen.
Nadat dit was gebeurd, ontsloeg Piëch tal van prominenten bij MAN en werden er Scania-mensen op sleutelposities bij MAN benoemd. Want Piëch wilde meer rendement halen uit MAN. Dat gaat niet makkelijk, want in de onderliggende lagen wordt nogal verzet geboden tegen de gedroomde integraties van de directie. Dit geldt overigens voor beide merken.