Volluchtgeveerde Volvo FH 10x4 voor Honig Middenbeemster

Nieuws
19-05-2017 | Door Tim de Jong

Vervoerder D. Honig uit Middenbeemster rijdt met de eerste volledig luchtgeveerde Volvo vijfasser in Nederland. Het betreft een Volvo FH 500 pk 10x4 bakwagenchassis met gestuurde naloopas, opgebouwd met een hydraulisch kabelsysteem voor het op- en afzetten van zeecontainers. De Volvo-truck werd afgeleverd door Volvo-dealer Van der Linden van Sprankhuizen Bedrijfswagens B.V. in Zwaag.

Chauffeur John Honig rijdt voornamelijk regionale kilometers met zeecontainers zand en andere mineralen. Voor deze zware vrachten heeft hij al jaren een Volvo-truck in gebruik waarvan de vijfde as is bijgeplaatst door Terberg Techniek. De Euro 6 norm noodzaakte Honig te investeren in een nieuwe truck. Daarbij kon hij direct profiteren van twee recentelijk geïntroduceerde  concepten van Volvo: het 10x4 chassis af fabriek en volledige luchtvering.

Niveauregeling op alle assen

“Met luchtvering op de 9-tons voorassen komt de chassishoogte zo’n 10 cm lager uit dan met bladvering”, legt John Honig uit. “Ook met een lege container blijf ik met deze truck binnen de wettelijk toegestane hoogte van 4 meter.” De luchtvering voorziet in niveauregeling op alle assen. Het technisch GVW van de truck is 51 ton, het wettelijk toegestane brutogewicht 45 ton.

In overleg met Van der Linden van Sprankhuizen werd het chassis ingekort om het kiepen van containers mogelijk te maken en de wendbaarheid van de truck te optimaliseren. De vrije ruimte op het chassis voor luchtketels en tanks is daarbij optimaal benut.

Noord-Hollands samenspel

De opbouw is een volledig Noord-Hollands samenspel geweest. Volvo-dealer Van der Linden van Sprankhuizen uit Zwaag leverde de truck, Gebroeders Ligthart Carrosserie- en Tankbouw B.V. uit Schagerburg verzorgde het containersysteem en De Graaf Autospuiterij en Schadeherstel B.V. uit Zwaagdijk is verantwoordelijk voor het spuitwerk.

John Honig is volgens Volvo zeer te spreken over de inzet van alle partijen en het behaalde resultaat. “Het prijsverschil tussen een omgebouwde en een af fabriek geleverde vijfasser is aanzienlijk. Bovendien is de hele truck nu origineel Volvo, een merk waar ik al sinds jaar en dag overwegend goede ervaringen mee heb.”

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
19-04-2016
kamphuis1.jpg

Twee MAN's voor Kamphuis Epse

Familiebedrijf Kamphuis uit Epse heeft onlangs twee nieuwe MAN trucks in gebruik genomen. Het gaat om een TGS 49.440 10x4…
Nieuws
03-05-2024
M-van-de-Haar_Scania-2-pers-2024 (960 x 720)

Vijfassige V8 knijperauto voor M. van de Haar

De vijfassige Scania V8 maakt de wegen rond Amsterdam beter en mooier
Nieuws
27-03-2018
Geurts_1_LR.jpg

Dikke Mercedes Arocs 4553 10x4 voor Geurts Trucks

Onlangs werd een Mercedes-Benz Arocs 4553 LK 10x4  toegevoegd aan het wagenpark van het Geurts Trucks…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.