Koninklijke Saan heeft een Volvo FH 500 10x4-bakwagen/trekker voorzien van een 165 tonmeter Palfinger-autolaadkraan aan de vloot toegevoegd. Bij de configuratie is maatwerk geleverd door de optimale verhouding te zoeken tussen de hijscapaciteit van de autolaadkraan, de gewenste lengte van zowel de kraan als het chassis en het GVW. De levering kwam tot stand in samenwerking met Volvo Group Truck Center Amsterdam en Volvo Trucks Nederland.
Koninklijke Saan is onder meer gespecialiseerd in projectlogistiek, industriële verhuizingen en kraanverhuur. De nieuwe Volvo FH 500 10x4 is een multifunctioneel voertuig dat wordt ingezet voor allerlei projecten. “Dat kan gaan om hijswerkzaamheden in de bouw, transporteren van machines en constructies maar ook het verhuizen van gevoelige apparatuur of kunstobjecten”, vertelt Mark van Klaarbergen, manager technische dienst bij Koninklijke Saan.
Wensenpakket
De truck is inzetbaar als bakwagen en trekker. Bij de oriëntatie had Koninklijke Saan een aantal eisen. Zo mocht de truck niet langer zijn dan 10 meter en moest het GVW maximaal 45 ton zijn. Hoewel Volvo Trucks inmiddels 10-tons luchtgeveerde voorassen heeft, waren in dit geval 9-tons voorassen voldoende om op een GVW van 45 ton te komen. Mark van Klaarbergen: “Met deze specificaties kunnen we met dit voertuig Amsterdam in zonder dat we een 45-tons ontheffing moeten aanvragen. We kunnen daardoor altijd snel reageren op de vraag van de klant. Met name bij kraanverhuur in de bouw komt het geregeld voor dat we snel moeten anticiperen op opdrachten die last-minute binnenkomen. Verder is het noodzakelijk dat de truck sterk en stabiel genoeg is voor een 165 tonmeter kraan, de zwaarste Palfinger-laadkraan die nog opvouwbaar is achter de cabine. Daardoor blijft er ruimte over voor een koppelschotel of om lading mee te nemen in de demontabele laadbak.”
Af fabriek
Volvo Trucks en Volvo Group Truck Center vertaalden het wensenpakket van Koninklijke Saan in een passende configuratie. “Doorslaggevend in onze keuze voor Volvo Trucks is het feit dat Volvo het gewenste chassis af fabriek kan leveren”, vertelt Van Klaarbergen. “Dat bekort de levertijd en scheelt kosten. Ander voordeel is dat je voor service en onderhoud met één partij te maken hebt.”
360 graden
De truck is voorzien van een chassis dat aan de voorzijde doorloopt. Van Klaarbergen: “We hebben daardoor de mogelijkheid om een extra stempelpoot te monteren voor de cabine. Zo hebben we een volledig 360 graden werkgebied, ongeacht de inzet.” Met het oog op het werk- en rijcomfort is de truck rondom luchtgeveerd en voorzien van I-Shift-versnellingsbak, Volvo Dynamic Steering en de draadloze afstandsbediening Work Remote.