De Volvo FH electric 6x2 is een van de eerste elektrische trekkers met drie assen en een standaard 13,60 meter trailer erachter. De wielbasis en accu’s van de truck zijn identiek aan die van een 4x2 Volvo FH Electric. Dat wil zeggen van vooras tot aan de aangedreven as. De extra as is achter de aangedreven as geplaatst en biedt maximale flexibiliteit bij het beladen. Zonder aanpassingen in het laadproces, kunnen alle vrachten zo binnen de wettelijke asdrukgrenzen worden verreden. Het maximaal toegestane treingewicht bedraagt vijftig ton.
Schuifschotel
De configuratie is in nauwe samenwerking met Volvo Trucks en dealer LVS in Zwaag gerealiseerd. Een belangrijk onderdeel van dit creatieve concept is een verschuifbare koppelschotel. Hiervoor is een oplossing op maat af-fabriek geleverd. Vanuit de cabine kan de chauffeur de verplaatsbare schotel bedienen, zodat in alle situaties wordt voldaan aan de wettelijke maximale lengte. Ook is het een handig hulpmiddel om op steile losplaatsen schadevrij in- en uit te kunnen rijden. Dat is wel belangrijk, want de trekker steekt zo ver onder de oplegger dat hellingen, bijvoorbeeld bij dockshelters anders niet genomen kunnen worden. Overigens is de oplegger aangepast voor de lange trekker, om te voorkomen dat de achterkant van de trekker de steunpoten raakt.
e-PTO voor de koelmotor
De koelmachine op de oplegger kent een volledig elektrische aandrijving, waarbij de krachtstroom wordt geleverd vanuit de trekker. De trekker is hiervoor af-fabriek uitgerust met een elektrische Power Take-Off (e-PTO). Dit systeem zorgt voor een aftakking van de hoog voltage accuspanning en zet deze vervolgens om in krachtstroom waar de koelmachine op werkt. De voordelen van deze constructie ten opzichte van e-assen en accupakketten op de trailer, zijn duidelijk: minder complexiteit dus meer bedrijfszekerheid, minder eigen gewicht dus hogere efficiëntie en een lagere investering. Royal Friesland Campina heeft op haar locatie in Maasdam een ABB-snellaadpaal laten installeren, waar deze nieuwe elektrische truck de maximale laadsnelheid van 250 kW kan benutten. Met oog op een slagvaardig beheer van de laadsessies, heeft Royal Friesland Campina werkafspraken gemaakt met de planning van Simon Loos, installatiebedrijf Batenburg en de Volvo Trucks-dealer in Rotterdam.
Op de foto van links naar rechts: Ruben Froyman (Logistic Lead Customer Supply Chain Netherlands bij Royal Friesland Campina), Wim Roks (Wagenparkbeheerder bij Simon Loos) en Gerwin Davelaar (Accountmanager Fleet Sales bij Volvo Trucks Nederland)